— Vi kunne ligget på vent, men tror markedet vil ha disse leilighetene. Derfor legger vi dem ut for salg, forklarer investor Øystein Lund til Fædrelandsvennen.
Sammen med sine kompanjonger i Reme-familien og entreprenøren Veidekke presenterer han nå 61 nye leiligheter i Kjøita Secret Garden, med salgsstart over ferien.
Dette er bare ett av en rekke nye leilighetsprosjekter i Kristiansand, med totalt rundt 200 enheter, som legges ut på markedet ganske så samtidig.
— At så mye kommer på én gang er ikke en bevisst handling. Dette er boliger som har tatt tid å prosjektere, og som nå er klare for salg. Når det er sagt ønsker de fleste å markedsføre sine prosjekter før ferien, uttaler eiendomsmegler Lise Kjelle hos Sørmegleren.
Fædrelandsvennens oversikt viser prosjekter som er lansert siste året. Av 406 leiligheter er 120 solgt.
Følg Fædrelandsvennen på Facebook!
Reduserte utnyttelsen
Nå skal det også bygges i stor skala utenfor bykjernen, så som Amalienborg Aveny i Vågsbygd (50), Solsiden Rona (36) og Hånestangen (25).
Forrige gang Kjøita-utbyggerne forsøkte å selge boliger på den gamle sagbrukstomta var i 2010. Da floppet salget fullstendig, etter at flere Tangen-prosjekter lokket kjøperne dit.
Dekker tap ved tregt boligsalg
Nå har det roet seg litt på Tangen, og Kjøita-investorene forsøker seg igjen med et helt nytt konsept — det blir grønt både mellom boligene og på takene.- Forrige gang var bebyggelsen plassert for tett. Denne gang har vi prioritert å gå ned i utnyttelse og legge en stor park mellom boligene. Det gjør vi selvfølgelig for å gjøre de mer attraktive, så enkelt er det, sier Øystein Lund.
Siden sist har de også solgt 30 av 32 leiligheter i Kjøita Zenit, ut mot elva, med innflytting til høsten. Dette har gitt økonomiske muskler og optimisme til å gå videre.
— Når dette har gått såpass bra tester vi markedet videre. I vår hadde vi 40- 50 personer på hver visning, og vi registrerer også at pågangen er stor til det nye prosjektet, forklarer Lund.
- Full skjerping
Med dagens boligmarked tror Huseiernes Landsforbund flere tvinges til å gjøre som på Kjøita, der de spisser profilen mot kjøperne.
— Her blir det «survival of the fittest», igjen. Nå er det full skjerping, det går ikke bare å bygge nye leiligheter lenger. Med den harde konkurransen mellom prosjektene, må det lages konsepter som tilpasser seg markedet på en annen måte, mener distriktsleder Espen Solum.
Det tar 69 dager å selge boligen
Mens man tidligere snakket om leiligheter for de over 50, er kjøperne nå mer bevisst på prosjektenes kvaliteter, også utover selve beliggenheten.— Arkitekturen ble litt for mye klipp og lim, prospektene har vært et langt gjesp. Jeg tror de som tør litt mer vil vinne. Og de som treffer riktig med en gang, får solgt, sier Solum, som selv har lang meglererfaring.
Lise Kjelle, som selger flere av de nye prosjektene, merker økt fremmøte på salgsmøtene og tror det er marked for alle.
— Det er klart det er mye på samme tid, men det er håndterbart foreløpig, mener Kjelle.