Ståle Økland talte til mange forretningsledere i Kristiansand om utfordringer i detaljhandelen. Blant de store truslene er netthandel. Foto: Roald Ankersen

— Det rammer kjøpesentrene først. Mye tyder på at vi nå er inne i et trendskifte, sa Ståle Økland til en rekke ledere fra handelsstanden i Kristiansand og Sørlandsparken fredag morgen.

Vekst i Sørlandsparken

Fredag skrev Fædrelandsvennenn at Sørlandsparken har knust Kvadraturen i kampen om kundene de siste fem årene. Mens butikkene i Kristiansand sentrum omsetter for 2,2 milliarder kroner, er detaljhandelen i Sørlandsparken på nesten tre milliarder kroner, ifølge tall fra varehandelsrapporten. Begge steder var veksten lav i fjor.

Etter at Torbjørn Thorkildsen fra Sparebank1/SR Bank hadde presentert tallene fra rapporten, snakket Ståle Økland om noen fremtidscenarioer. Økland har blant annet skrevet bøkene TrendMania, Tenk som en rockestjerne og Bykamp.Han mener tradisjonell butikkdrift har mange utfordringer foran seg, og at de er største for dem som driver i rene handelssentrum, som for eksempel Sørlandssenteret og Sørlandsparken.

Service på nett

I fjor økte netthandelen i Norge med 8,8 prosent. Det er fire ganger så mye som butikkhandelen.

— Den tradisjonelle butikkhandelen vokser ikke lenger. Dermed blir det en kamp om å vokse i et marked som ikke vokser. Kampen står i større grad om markedsandeler, sa Økland. Han trakk fram en rekke fordeler med netthandel, som forbrukerne setter pris på. Blant fordelene er pris og service.

— Når jeg bestiller bøker på nettet så anbefaler de automatisk andre bøker jeg kanskje vil like. Det gjør de sjelden i bokhandelen. Nylig bestilte vi dagligvarer på nettet. De kom hjem på døra et par timer senere med en lapp der det sto «takk for at du handlet hos oss». Så lå det en ekstra, gratis Smil-sjokolade i esken. Når fikk du det sist på butikken? spurte Økland retorisk.

Han mener folks frykt for netthandel nå er borte.

— Når folk kjøper en Tesla til 700.000 kroner på nettet, så betyr det også at de tør å kjøpe noen møbler også, sier han.

Tror på Kvadraturen

I researchen til sin bok, Bykamp, så Økland også på Kristiansand. Han er ikke pessimist på vegne av bykjernen, selv om den har tapt mye mot Sørlandsparken.

— Jeg tror de har gode muligheter for å klare seg bra. Det skjer ikke over natten. Men om netthandelen stiger, så er det først og fremst kjøpesentrene som vil merke det. Det er ingenting som er tristere enn et halvtomt kjøpesenter. Vi drar ikke alltid til byene bare for å handle, men når vi først er der, så kan det være vi kjøper noe på impuls, sier Økland.

Til kjøpesentrene drar man gjerne bare for å handle, og det kan man nå like gjerne gjøre på nettet, mener Økland. Dersom kjøpesentrene skal gjøre det skarpt også i fremtiden, så mener han de må vokse opp som bydelsentrum med flere tjenester.

Assisterende banksjef Thorbjørn Thorkildsen i Sparebank1 i Kristiansand tror Økland har rett i sin spådom om butikkdød.

— Frykten for å handle på nett er borte. Når folk får bedre tilbud, så går de på nettet. Det gjør til og med mennesker som er godt oppe i årene, sier Thorkildsen.