I 2010 passerte Sørlandsparken Kristiansand sentrum for første gang i detaljvarehandel. Nå foreligger ferske tall for 2013 i Varehandelsrapporten fra Sparebank 1. Den viser at handelsområdet helt øst i kommunen omsatte detaljvarer for 2,97 milliarder kroner, mens det i sentrum ble solgt for 2,21 milliarder kroner.

— Etter et år der Kristiansand sentrum så ut til å styrke sin posisjon, kan dette igjen være i ferd med å reverseres, står det i rapporten.

20 milliarder

Varehandelsrapporten 2014 er utarbeidet av Asplan Viak på oppdrag av SpareBank 1 SR-bank. Rapporten tar for seg utvikling i handel i handelssentra, men inneholder også nasjonale tall og en overordnet analyse av utviklingstrekk.

Veksten i Agderfylkene var på 1,5 prosent i fjor og er noe lavere enn landsgjennomsnittet. Det ble omsatt detaljvarer for til sammen 20,9 milliarder i Aust— og Vest-Agder i 2013. ## Vekst og stagnasjon

I 2012 kunne man se en liten vekst for Kvadraturen. Området fikk en nedgang 0,3 prosent året etter.

Verst gikk det utover store varer som byggevarer, møbler og elektro.

— Omsetningen innen byggevarer og møbler/elektro falt med 12 og 17 prosent. Dette er tunge varer, der handelen har en tendens til å flytte ut av sentrum, står det i rapporten.

Sentrum tapte også fjorårets julehandel, der forretningene hadde en nedgang på 3,5 prosent. I Sørlandsparken økte julehandelen med 2,8 prosent, mye på grunn av utvidelsen av Sørlandssenteret.

Langvarig økning

Etter å ha hatt høy årlig vekst, er veksten i detaljhandel for Sørlandsparken i ferd med å flate ut og var på 2,3 prosent i 2013. Detaljhandelen i Sørlandsparken var på 2,96 milliarder kroner i 2013, og er dermed fortsatt den klart største handelskonsentrasjonen på Sørlandet.

Når man ser linjene fem år tilbake har veksten i Sørlandsparken vært formidabel i forhold til Kristiansand sentrum. Tre år etter parken passerte sentrum i detaljvarehandel, omsettes det nå for 700 millioner kroner mer her.

Fra 2008 til 2013 vokste Sørlandsparken med 75,9 prosent mens Kristiansand sentrum gikk tilbake med nesten to prosent. I denne perioden har Sørlandsparken fått blant annet Ikea og den store utvidelsen av Sørlandssenteret. I sentrum har blant annet Sandens kommet til.

Tjener på impuls

Maritim var blant landets første båtutstyrsforretninger som etablerte seg i et kjøpesenter. Det har de ikke angret på.

— Det tok noen måneder før vi fikk fart på omsetningen, men nå går det veldig bra, sier Morten Løvland som er daglig leder for Maritim på Sørlandssenteret.

Han sier det er sjelden båtutstyrsforretninger ligger i kjøpesentre, men for dem var det en god beliggenhet.

— Vi ønsket godparkering og adkomst. Det fikk vi her, sier Løvland. Så fikk de gode naboer som bonus. Normalt har ikke båtforretninger så mye drop in-handel, men det har Maritim opplevd, der de ligger mellom to elektroforretninger.

— For eksempel gikk julesalget veldig bra, selv om båt ikke er det folk tenker mest på rundt juletider. Siden vi ligger her, så var det en del som kom innom på impuls, sier Løvland.

Tøffere konkurranse

Leder for Næringsforeningen for Sørlandsparken, Erik Rostoft, tror utvidelsene på Sørlandet har gjort konkurransen innad i parken hardere.

Rostoft bekrefter at mye av veksten i Sørlandsparken kommer som følge av utvidelsen av Sørlandssenteret. Veksten i parken har likevel ikke vært så stor som økningen i antall forretninger tilsier, og med tanke på den store utvidelsen er ikke 2,3 prosents vekst et veldig høyt tall.

— Markedet absorberer ikke så mange nye forretninger på en gang, så man tar nok en del fra hverandre, sier Rostoft. Han tror også at handelen flater noe ut generelt sett.

— Det har vært litt mer usikre tider med fallende boligpriser og usikkerhet på jobbmarkedet, sier Rostoft.

Vekst i Lillesand

Lillesand sentrum snudde i fjor en lang trend med nedadgående handel.

Varehandelsrapporten viser også at Lillesand som handelsområde (uten Ikea) hadde en vekst på 5,6 prosent i fjor etter nedgang de siste årene. Utviklingen innen omsetning av klær og sko har snudd fra en nedgang på vel 8 prosent i 2012, til en formidabel økning på 29,6 prosent i 2013. Lillesand handelsområde har hatt en vekst på kun 1,3 prosent de siste fem årene. Når man tar med hele kommunen regnes også Ikea med. Da har veksten de siste fem årene vært på formidable 92,8 prosent. Differansen mellom kommune og handelsområde er på 480 millioner kroner.

Lenger vest på Sørlandet fortsetter Lyngdal sin gode økning med 8,0 prosent i fjor og 32,2 prosent de siste fem årene.