Lenge fikk de strenge kjøpesenterreglene i Aust-Agder skylden for at området lå som en steinørken. Halvannet år etter reglene ble omgjort, er det fortsatt kun et gult og blått varehus som holder til i næringsparken like øst for fylkesgrensa.

— Det er ganske synlig at det ikke er bygd noe der, sier Jan Omli Larsen. Han er direktør i Kristiansand Næringsselskap AS (KNAS) og Lillesand Næringsarealer AS, som har ansvaret for utvikling av den ene delen av Sørlandsparken Øst. De har rundt 400 mål med næringsareal til salgs. I tillegg har Ikeas eget eiendomsselskap, Ikano Eiendom, 80 mål der planen var å skaffe gode naboer.

Mindre regler

Ikea kom rekordraskt på plass i 2010. Naboene har ennå ikke kommet. Først ble de hindret av kjøpesenterreglene i Aust-Agder. Reglene sa at nye forretninger i området måtte være på minst 8.000 kvadratmeter. Det stoppet blant annet de internasjonale kjedene Bauhaus og Media Markt.

I oktober 2012 ble reglene gjort om. Nå var minstemålet 3.000 kvadratmeter. Det samme som gjennomsnittet i Avenyen i Sørlandsparken.

— Nå har i hvert fall vi gjort vårt for at det ikke skal stå øde rundt Ikea, sa fylkesordfører Bjørgulv Sverdrup Lund etter at de fattet vedtaket.

Halvannet år etter regelendringen er det like øde rundt Ikea.

Overkapasitet

— Det er overkapasitet av handel på Sørlandet. Det er bare å ta en tur i Kvadraturen eller i Avenyen. Det er tomme lokaler mange steder, sier Larsen. Han mener det da ikke er naturlig at bedrifter bygger nytt.

— Det vil ofte være billigere å flytte inn i et lokale som allerede finnes. Men i blant dukker det opp konsepter som vil bygge egne lokaler. Området i Sørlandsparken ligger da som en reserve, sier Knas-direktøren. Han sier at de lever greit med minimumsstørrelsen på 3.000 kvadratmeter, men at de mistet flere i perioden det ble forlangt 8.000 kvadratmeters forretninger.

— Det er ikke slik at etablererne blir stående i kø til de får lov til å bygge. Hadde de fått lov den gangen, så hadde de vært her. Men i mellomtiden har de kastet sine øyne på andre markeder, sier Larsen. Han mener man merker ettervirkningen av overetablering og finanskrisen.

- Kommer nok

— Det er ikke lett å forutse slike ting. Før eller siden kommer det forretninger her, mener han.

Jan Omli Larsen vil ikke si hvor mye kjøp av eiendom og utvikling av tomter har kostet dem, men at det er snakk om hundremillionersklassen er det ingen tvil om. Bare veien opp til Ikea kostet dem 70 millioner kroner. Den har fire felt og tre rundkjøringer. Ved siden av går det en gang- og sykkelvei til alle som besøker møbelforretningen til fots eller med sykkel.

— Vi ble pålagt å bygge en vei som er altfor stor. Det bør være læring om hva det offentlige bør kreve av infrastruktur til langsiktige prosjekter, sier han.

Tror de skal få naboer

Ikeas eiendomsselskap tror de skal klare å skaffe naboer til varehuset, men sier miniumsgrensene på 3.000 kvadratmeter er en utfordring.

Lillesand

— Vi har dessverre ennå ingen løsning, sier direktør Jon Christen Simenstad i Ikano Eiendom. Da Ikea etablerte seg i 2010 kjøpte de 80 mål ekstra for å finne handelsbedrifter som kunne etablere seg ved siden av dem.

— Det har ikke gått så fort som vi ønsket. Nå har vi analysert på nytt, og vi er ikke deprimerte. Vi følger to spennende spor for å få til etableringer, sier Simestad. Han vil ikke gå i detalj på hva sporene er, men sier det er snakk om å finne handelsforretninger til området.

— Det har vært overetablering i en periode, men vi har fortsatt tro på at noen skal være interessert i å komme hit, sier Simenstad.