— Da jeg satset for fullt på ideen og sa opp jobben som blikkenslager, ble pappa så sint at han nærmest kastet meg ut av barndomshjemmet. Han mente det var idiotisk, sier Karl Richard Dybvik og ler.

En kilometer utenfor Spangereid sentrum holder spesialbelysningsfirmaet til Karl Richard Dybvik til. Foto: Richard Nodeland

I Gahre Næringspark, en kilometer sør for Spangereid sentrum i Lindesnes kommune, holder bedriften Ekstralys.no til.Med fem ansatte, egne lokaler på 500 kvadratmeter, 16 millioner i omsetning og et overskudd på rundt halvannen million, kan man trygt si at Dybvik junior tok en riktig beslutning.

Startet i garasjen

— Det begynte i min mors garasje i 2004. Da jeg var ferdig med militæret fikk jeg jobb som blikkenslager i Mandal. Jeg var der i tre år mens jeg forsøkte å finne ut hva jeg skulle gjøre i livet, sier Dybvik, som selv er fra Spangereid.

Interessen og kunnskapen om bil gjorde at det ble nettopp spesialbelysning han satset på.

— Jeg var tidlig ute med xenon-lys, og blant de eneste i Norge som kunne tilby dette da jeg begynte, forteller Dybvik.

Startet alene

Med hjemmesnekret nettside og jobbing både i pausene i blikkenslagerjobben og på kveldstid når han kom hjem, ble det et pent lite overskudd på 860.000 kroner det første året.

— Pengene gikk rett til bygget vi sitter i nå, sier spangereidmannen om det 500 kvadratmeter store bygget som han selv benytter halvparten av og leier ut den andre.

Ekstralys.no - som går under selskapsnavnet Dybvik Trading - har vokst ut fra sine opprinnelige lokaler og planlegger flytting til større lokaler et steinkast unna i Gahre Næringspark. Foto: Richard Nodeland

Fram til for noen få år siden jobbet han helt alene med bedriften. Da han med sju millioner i omsetning bestemte seg for å satse hardt, måtte flere ansatte bli med.

— Jeg ble utrolig motivert av å se konkurrentene puste meg i nakken. Enten måtte jeg kjøre på og få flere ansatte, eller fortsette som før og bli akterutseilt, sier Dybvik.

Han valgte det første, og kan se tilbake på en omsetning som har økt fra 2,4 millioner kroner i 2010 til hele 16 millioner kroner i 2014. — Vi gikk inn i høsten i fjor med to ansatte og fikk inn en på markedsføring, som fikset så mye salg at vi måtte øke med to til, sier en fornøyd gründer.

Kunderådgiver Cathrine Dybvik og Karl Richard Dybvik ser over ordrene som skal pakkes og sendes fra Spangereid ut i den store verden. Foto: Richard Nodeland

Stor økning

Går det som Dybvik ønsker, blir det full fart fremover også. I 2015 er det budsjettert med en omsetningsøkning på 50 prosent, totalt 24 millioner kroner, som foreløpig ut til å holde.

— Nå skal vi satse rundt 20 millioner på et nytt kontor- og lagerbygg på 2000 kvadratmeter. Halvparten skal vi bruke selv, og resten leier vi ut, sier Dybvik som håper byggingen kan starte neste høst.

Ekstralys.no- Pappa har nok en gang spurt meg om jeg tør dette. Om ikke vi skal kjøre den trygge veien og beholde det vi har. Men jeg ser ti år fram i tid. Vi ønsker å utvide både arbeidsstokken og markedet vårt, og da er dette bygget for lite, sier spangereidmannen som satser på å ha ti ansatte om tre-fire år og kunder både i Danmark og Sverige.

Skal jeg gi ett råd til andre som ønsker å starte for seg selv må det være å stole på magefølelsen og gripe sjansen. Man angrer som regel bare på det man ikke har gjort.

Karl Richard Dybvik

— Og alt fra lille Spangereid?

På denne tomten er planen at de nye lokalene på 2000 kvadratmeter, hvorav halvparten skal brukes av Ekstralys.no, skal bygges høsten 2016. Foto: Richard Nodeland

— Absolutt. Logistikken fungerer bra, og det er billigere å drive herfra enn i Kristiansand, svarer Dybvik, som heller ikke lar seg skremme av nedgangstidene landet står overfor.- Det er klart det gir meg visse bekymringer, men jeg blir ikke usikker på planene våre, sier gründeren.

— Skal jeg gi ett råd til andre som ønsker å starte for seg selv må det være å stole på magefølelsen og gripe sjansen. Man angrer som regel bare på det man ikke har gjort, sier Dybvik.

Innovasjon Norge: Mange lykkes

Innovasjon Norge støtter ikke rene importbedrifter, men avdelingsleder Rita Schage sier at det er mange gründere som lykkes, dersom planleggingen i forkant er god.

— Og det krever hardt arbeid, og veldig stort engasjement for det de holder på med.

Blant mange navn nevner hun klesgründer Veronica Vallenes, gründerne bak refleksproduktene i Morild Norway og smykkedesign fra Hasla i Setesdal.

— Og så er det mange innen ikt og olje og gass, som Erik Zachariasen og Tom Fedog for eksempel, sier hun.

Men hun gir følgende råd:

— Du må først finne ut om det er et marked, og om noen er interessert i produktet. Du kan selv synes det er en god ide, men det er ikke sikkert noen er villig til å betale hva det koster når den er ferdig utviklet.