— Jeg tviler på om dette har noen langtidseffekt for Norwegians omdømme, forutsatt at de får orden på forsinkelsene og at de fortsatt klarer å holde prisene nede, sier BI-førsteamanuensis Espen Andersen til NTB.

- Kjosfast

Flere hundre Norwegian-passasjerer har fått forsinket hjemreise fra både New York og Bangkok den siste uken. Problemene med selskapets langdistansefly Dreamliner har fått kommunikasjonsrådgiver Rune Brynhildsen til å lansere uttrykket «Kjosfast».

Andersen mener at Norwegian-sjef Bjørn Kjos kun vil lide et kortvarig tap.

— Med unntak av når det gjelder sikkerhet, har folk dårlig hukommelse når det gjelder flybransjen, sier han.Han legger til at med sprengt kapasitet og få fly, ville heller ikke andre flyselskap klart å booke om passasjerene.

— Å få hjem 300 passasjerer fra New York eller Bangkok på julaften ville vært vanskelig uansett hvilket selskap vi snakker om, sier Andersen.

Glemmer og tilgir

Analytiker Petter Nystrøm ved ABG Sundal Collier mener at forsinkelsene i høytiden utvilsomt har skadet Norwegians omdømme, men legger til at skaden er nullet ut om noen få måneder.

— Om det normaliserer seg igjen, tror jeg folk både glemmer og tilgir. Feriereisende er svært opptatt av pris, så det skal en del til før Norwegian mister mange av dem. Først og fremst har disse forsinkelsene vært ille for dem som er blitt rammet, sier Nystrøm til NTB.

- Ikke godt nok

Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen beklager forsinkelsene.

— Det er selvfølgelig ikke godt nok med så store forsinkelser. Vi forstår at mange er blitt frustrert, sier han til NTB.

I tillegg til å være frustrert over forsinkelsene har mange også klaget på manglende informasjon.— SMS-varslinger er gått ut, men vi ser at de ikke er kommet frem til alle. Vi går nå gjennom alt for å finne ut hvor det har sviktet. Informasjonshåndteringen har absolutt ikke vært god nok, sier Sandaker-Nielsen.

Han mener at selskapet må komme tilbake til spørsmål om eventuelt tapt omdømme.

— Det er for tidlig å si noe om. Til nå har vi vært opptatt av å ta oss av passasjerene som har vært rammet. Men det er aldri bra med så mye negativ oppmerksomhet, sier informasjonssjefen.