Ventende Norwegian-passasjerer på JFK-flyplassen natt til mandag, lokal tid. Nå har flyet fått avgangstid 1.nyttårsdag. Foto: Eivind Engen

Flygningen fra New York ble først utsatt til klokken 9.30 lokal tid tirsdag, men heller ikke den fristen klarte selskapet å holde. Dermed blir det enda en natt i New York for passasjerene og alt håp om å rekke nyttårsfeiringen hjemme er ute.

— Vi har ikke klart å finne noen løsning på problemene med flyet, så vi har leid inn et annet fly for å få passasjerene hjem, forteller pressetalsmann Daniel Pilpel Kirchhoff i Norwegian til NTB.

Den nye avgangstiden fra New York er klokken 8.30 onsdag morgen lokal tid. Da viser kalenderen allerede 1. januar og et nytt år, og først onsdag kveld kommer flyet til Oslo. Flyet skulle egentlig gått søndag kveld, lokal tid og landet i Norge mandag formiddag.

Misfornøyd med informasjonen

Passasjerene som Aftenposten har snakket med er oppgitt over at Norwegian ikke har sendt et nytt fly før nå, og at de heller ikke er booket om på ledige avganger med andre selskaper.

— Det viktigste et selskap kan gjøre i en slik situasjon, er å gi godog grundig informasjon. Det får vi ikke. På callingsenteret vet de ingenting, og bakkemannskapet vet heller ikke mer enn oss, sier Sten Kirkbak.

Han reiser i et følge med fire voksne og fire barn. To av de små er tvillinger på fem måneder. Naturlig nok har timene på terminal og små hotellrom vært slitsomme.

— Spørsmålene våre har vært enkle: Kan vi kjøpe billetter med andre selskaper og få refundert billettene? Men det er det ingen som kan svare på, sier Kirkbak.

Kirkbak ønsker nå å søke om kompensasjon, etter EUs regelverk. Han håper at alle passasjerene vil gjøre det samme, og at Norwegian betaler til de strandede nyttårsreisende.

Ifølge EUs regelverk er de reisende berettiget til en erstatning på 600 euro for forsinkelser på mer enn fire timer. Men flyselskapet kan slippe å betale passasjerene hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter som de ikke kunne unngå.

Norwegian: Mer alvorlig enn først antatt

- Hadde vi visst omfanget av denne situasjonen, så hadde vireagert tidligere. Men tilbakemeldingen fra Boeing var at dette var et problem som kunne fikses forholdsvis raskt, sier pressetalsmann Kirchhoff til Aftenposten.

Det er på det rene at det var en feil med bremsene på Dreamliner-flyet, men Norwegians pressetalsmann kan ikke si noe mer detaljert. Han kan imidlertid love at de tekniske problemene ikke vil få konsekvenser for senere langdistanseflygninger fra Norge.

— Vi har løst dette med innleide fly, sier Kirchhoff.

Nyttårsmat fra Norwegian?

I SMS'en fra selskapet til de strandede passasjerene går det også frem at det innleide selskapet er EuroAtlantic.

— Vi beklager igjen denne situasjonen, og jeg forstår at folk kan bli frustrert. Den avgangstiden vi nå har satt, er den tidligste vi kan får til, blant annet fordi crewet på det innleide flyet må ha sin pålagte hviletid før de kan sette kursen mot Oslo, forklarer Kirchhoff.

Passasjerene blir innlosjert på hotell en ekstra natt før hjemreisen. På spørsmål om selskapet vil spandere litt ekstra god mat og drikke på årets siste dag, svarer Kirchhoff:

— Vi vil ta vare på passasjerene på best mulig måte.

— Men får de sjampanje?

— Vi vil ta vare på dem på best mulig måte, gjentar Kirchhoff.

Venting, og atter venting

Passasjer Eivind Engen er også oppgitt over manglende informasjon fra flyselskapet.

— Det har ikke vært noen representant fra Norwegian på hotellet jeg bor på, og den eneste måten de kommuniserer på er per sms, sier Engen.

Eivind Engen forteller at det først var klokken 04.30 på morgenen mandag New York-tid - etter syv timers venting - at passasjerene fikk utdelt hotell. Men å plassere 276 passasjerer på hotell, tar sin tid. Engen var først i seng klokken åtte om morgenen.

Norwegians pressetalsmann Kirchhoff sier at de forsøker å gi så god informasjon som mulig ved å sende ut sms direkte til passasjerene.

- Men har dere personell på stedet?

- Jeg har ikke informasjon om dette, siden det opereres av handlingagenten på JFK, sier Kirchhoff.

Strandet for andre gang

Mandagen gikk med til å vente på stadig nye SMS'er fra Norwegian, inntil passasjerene tirsdag fikk en endelig avgangstid.

— Nå kan jeg endelig planlegge dagen og reise inn til byen for nyttårsaften. Inntil nå har vi ventet på flyplasshotellet, sier Engen.

Det er andre gangen han flyr langdistanse med Norwegian. Begge gangene har han blitt kraftig forsinket.

— I august ble vi 25 timer forsinket. Jeg søkte erstatning, men fikk det ikke. Det regner jeg med at vi får nå, sier Engen.

Da fikk kun tre av 254 passasjerer kompensasjon, ifølge Dagbladet. Norwegian sa da til Dagbladet at forsinkelsen var utenfor deres kontroll, og at passasjerene dermed ikke var berettiget kompensasjon.

— Vi følger alltid EU-reglene på disse områdene, er Kirchhoffs generelle kommentar angående kompensasjon for nyttårspassasjerene.

Lang ventetid

Situasjonen på JFK ble ytterligere kaotisk da passasjerer som skulle ha reist fra New York til Stockholm, natt til tirsdag også ble sittende fast i New York. Årsaken er at Dreamliner-flyet som skulle ha dratt fra New York til Oslo natt til mandag, er samme fly som skulle ha tatt med seg passasjerer fra New York til Stockholm mandag kveld.

— Hotellet er fylt av passasjerer fra Stockholm og Oslo-flyene. Stemningen er meget dårlig, sier Eivind Engen.

Dreamlineren som nå står i New York, er identisk med flyet som søndag fikk problemer med varme- og klimastyringen på vei fra Bangkok til Oslo. Ifølge VG opplevde 270 passasjerer temperaturer på opptil 32 grader på flyturen til Gardermoen.

Les også: