— Jeg kan på sparket nevne minst 15 norske bedrifter som holder til her, sier Luiz Printes fra Rio de Janeiro. Når han ramser opp kommer det flere sørlandske; Siem Offshore, Deep Sea Supply, Norsafe og OSM.

Printes jobber med å inspisere og kontrollere båter i brasiliansk farvann. Når 22 prosent av offshoreflåten er norsk, kommer han stadig om bord i norske fartøyer.

Selv jobber han også i en norsk og sørlandsk bedrift. Southern Marine driver med tredjeparts skipsinspeksjon og var den første av de små og mellomstore sørlandsbedriftene som etablerte seg i Brasil.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

— Det har vært vanvittig kostbart og uforutsigbart. Men vi måtte bare prøve, og det er godt vi ikke var så gode til å regne i begynnelsen, sier direktør Kjetil Hansen i Southern Marine. De vet at belønningen i andre enden kan være en liten bit av Brasils fremtidige oljeformue.

Luiz Printes jobber for Kristiansand-firmaet Southern Marine og skal klatre ombord i det norske rederiet Solstads ankerhåndteringsfartøy Normand Mariner i sjøen like utenfor Rio de Janeiro. Foto: Roald Ankersen

Hansen og kompanjongen Jon E. Mosvald sender Printes ut på jobb. Han skal inspisere en livbåt fra Arendal om bord på et norsk skip i Rios havnebasseng. Livbåten henger fast i en davit fra National Oilwell Varco i Kristiansand.Leila Mendonca fra norskeide DNV GL (tidligere Det Norske Veritas) klatrer opp taustigen sammen med Printes etter at de tok felles taxibåt fra Rio sentrum.

— Det er fint å jobbe med nordmenn. De er ærlige og direkte, sier hun.

Får norske selskaper det som de vil, så vil inspektørene møte mange nordmenn i Brasil de neste årene.

Vil bli størst

Brasil produserer i dag omtrent like mye olje som Norge, 1,5 millioner fat per dag. Går det som mange tror vil produksjonen doble seg.

For sju år siden oppdaget man store oljeforekomster utenfor kysten, på ultradypt farvann og under kilometervis med saltlag. Om fire år står antakeligvis disse «presalt-feltene» for halvparten av landets oljeproduksjon.

Veksten i Brasil har ikke kommet så raskt som mange trodde for tre-fire år siden, og produksjonen falt i 2012 og 2013. Nå anes igjen en optimisme.

— Antakelsene om 40 milliarder fat under saltlagene har potensial til å føre Brasil til toppen av lista over oljeprodusenter, sa Shells visepresident Mark Shustler på messen Rio Oil & Gas forrige uke.

Funnene lokker utlendinger til å satse stort. For å komme opp på nivået Brasil ønsker, er de avhengig av utenlandsk utstyr og kunnskap. Mange ser til Norge.

Knut Frode Pedersen og Trond Nilssen i OSM Offshore har jobbet mye for å få et Brasil kontor i gang. Nå har de en god fot inn i markedet. Foto: Roald Ankersen

Norge har allerede 22 prosent av offshoreflåten i brasiliansk farvann. Norske selskaper har investert 30 milliarder kroner i Brasil, ifølge norsk-brasiliansk handelskammer.Den norske regjeringen har også satset på at nordmenn skal etablere seg i Brasil. Innovasjon Norge har samlokalisert seg med konsulatet i Rio de Janeiro. Sammen hjelper de norske bedrifter som vil etablere seg.

Generalkonsul Helle Klem sier at Brasil er krevende for dem som vil starte. Skattereglene er for eksempel svært komplekse, men hun er imponert over hvor mange norske som har fått det til.

— Brasil er ikke for nybegynnere. Man må være langsiktig, men landet har enorme ressurser, sier Klem.

Mange sørlendinger

Disse ressursene har fått en rekke underleverandører til å slå seg ned i Rio de Janeiro og områdene rundt.

Fædrelandsvennen har møtt flere sørlandske og andre norsk bedrifter i Rio de Janeiro og Macaé i Brasil. Alle er interesserte i å være med på et søramerikansk oljeeventyr. Alle forteller om en lang og kronglete vei før de kan tjene penger. Norsk byråkrati blekner i møte med det brasilianske skjemaveldet.

— Det er store utfordringer med kostnadsnivået og byråkratiet - men markedet er enormt, sa Siem Offshores brasilianske direktør Celso Costa under et seminar for det norsk-brasilianske offshore- og shippingmiljøet i Brasil. Siem Offshore, med hovedkontor i Kristiansand, har 12 fartøy i Brasil.

LES OGSÅ:

Bygger milliardfabrikker i Brasil

På seminaret var også finansdirektør Petter Nordby i K Line Offshore med hovedkontor i Arendal. De har to supplybåter i Brasil.

— Byråkrati og en sterk kostnadsøkning er store utfordringer her. Men markedet er stort og det er muligheter for langsiktige kontrakter. Derfor er det viktig å ha et bein her, sier Nordby.

K Line bruker OSM med norske hovedkontor i Arendal og Kristiansand til å bemanne fartøyene sine. OSM har vært i Brasil lenge. Ved hjelp av deres kontor i Rio kan de hjelpe norske rederier med lokalt mannskap til fartøyene.

De fleste kontrakter i Brasil skal ha rundt 60 prosents brasiliansk innhold. Dermed må de norske rederiene også ha brasilianske ansatte. Cirka 25 ansatte ved OSM-kontoret i Rio rekrutterer lokalt mannskap til fartøyer i Brasil.

Tok sats

Kjetil Hansen og Jon E. Mosvald i Southern Marine har hatt kontor i Rio de Janeiro i tre år. Nå mener de å ha knekt koden, og tjener penger i det fremvoksende oljelandet. Foto: Roald Ankersen

I sommer åpnet OSM-konsernet også kontor i Macae, en oljeby tre timer nord for Rio de Janeiro.— Vi har egentlig ønsket å komme inn her i fem år. Nå fikk vi en kontrakt som gjorde at vi kunne forsvare oppstart av et eget kontor, sier visedirektør Knut Frode Pedersen i OSM Offshore. Dermed flyttet Trond Nilssen til Macae for en periode.

— Vi hadde så kort frist på oss at det egentlig ikke lot seg gjøre. Likevel sa vi ja, sier Nilssen. 23. mai fikk de avtale om å overta hele driften av et hotellfartøy på brasiliansk sokkel. Halvannen måned senere måtte de være i gang.

— Det har vært utrolig krevende. Heldigvis har vi OSM Rio som kunne hjelpe med å bemanne. Men byråkratiet her er svært utfordrende. Det holder ikke å komme med dokumentasjonen på en cd. Alt må i tillegg skrives ut, settes i to tjukke permer og attesteres av en notarius. Dessuten må alt oversettes til portugisisk. Byråkratiet ligger 20 år bak Norge, sier Trond Nilssen.

— Dere må ha stor tro på markedet siden dere likevel gikk i gang?

— Ja, vi har ufortrøden tro på at det skal virke, og at vi får flere kontrakter etter hvert, sier Pedersen.

— Det er mye jobb og kanskje litt vondt nå, men såret vil gro, smiler Trond Nilssen.

Administrerende direktør Eivind Nordal sier at deres systemer er anerkjent av Petrobras, og tror at Brasil vil være et viktig marked fremover.

Bygger fabrikk

De fleste norske selskapene er involvert med Petrobras. Den statskontrollerte oljegiganten dikterer det meste på brasiliansk sokkel. Selskapet har vært rystet av en korrupsjonsskandale, og har hatt galopperende kostnader. Hvis funnene er så store som mange tenker, vil det likevel kaste rikelig av seg for selskapene som slipper inn.

National Oilwell Varco og Aker Solutions har bygd fabrikker for å produsere oljeutstyr til sine gigantavtaler.

Norsafe fra Tromøy har 75 ansatte og fabrikk i Brasil. Geir Arne Bjørklund leder livbåtprodusentens Brasil-satsing, og var en av 25 norske utstillere på Rio Oil & Gas i forrige uke. Foto: Roald Ankersen

Livbåtprodusenten Norsafe fra Tromøy har også egen fabrikk i Brasil. De skal snart bygge en større like ved Rio de Janeiro.— Vi har cirka 75 ansatte i Brasil, og vil vokse mer. Store prosjekter som gjør at vi har tro på markedet. Vi har en markedsandel på 60 prosent i Brasil, og den vil vi beholde, forteller Norsafes Geir Arne Bjørkelund på en stand under Rio Oil & Gas. På messen var 25 norske bedrifter representert.

Alt i orden

Luiz Printes inspiserer en Norsafe-båt ombord på et Solstad-fartøy i Rios havnebasseng. Her er han sammen med arbeidsleder Johnny Haugland. Foto: Roald Ankersen

Det er en av deres livbåter Southern Marine og Luiz Printes har fått til oppgave å inspisere denne kvelden. Båten er om bord på Solstads ankerhåndteringsfartøy Normand Mariner. Han kommer opp på brua og møter de norske, svenske og danske offiserene. Om bord er det seks skandinaver og 12 brasilianere.— Hyggelig å se deg, sier overstyrmann Pär Thomasson til den brasilianske inspektøren. Mens Printes sjekker papirene, får han ros av overstyrmannen.

— Vi bruker alltid Southern Marine. De har inspektører som kan godt engelsk og har nordmenn i land. Alt virker, sier Thomasson.

Det samme kan Luiz Printes slå fast etter å ha sjekket alle funksjonene på Norsafe-livbåten og Hydralift-daviten som heiser den opp og ned.

— Det virker, som alltid, sier Printes når han klatrer tilbake til en taxibåt i mørket etter tre timers inspeksjon.

Node-prosjekt

Sjefene hans Kjetil Hansen og Jon E. Mosvald startet Southern Marines etter et Node-prosjekt i 2011. — Vi kontaktet Jon og hev oss rundt. Det har vært dyrt og krevende, men nå tjener vi penger her, sier Kjetil Hansen.

— Vi kan ikke klandre brasilianerne for deres byråkrati eller krav om lokalt innhold. De vil selvfølgelig tjene penger på olja, slik vi har gjort. Nå er vi her, og vi får følge deres spilleregler, sier Jon E. Mosvald.