Først klokka 14 slipper ikke-medlemmer inn dørene i Norges største kjøpesenter.

— Det er et slags VIP-salg for medlemmene i kundeklubben, som kan velge salgsvarer før alle andre, bekrefter senterleder Ruben Storevold overfor Fædrelandsvennen.

Han skynder seg å legge til at terskelen til klubben er meget lav, det er bare å melde seg inn i det man tråkker inn døra til Sørlandssenteret 2. januar.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Mål om 25.000 medlemmer

Kundeklubben ble etablert i oktober, og har allerede passert 10.000 medlemmer. Målet er 25.000 i løpet av 2015.

– Vi ønsker å knytte til oss de beste kundene, sier senterleder Ruben Storevold ved Sørlandssenteret. Foto: Reidar Kollstad

— Vi ønsker å knytte til oss de beste kundene, noe som kan bidra til at hverdagshandelen øker. Vi tror at hvis vi gir kundene gode nok tilbud, vil vi få tilbake i form av økt besøk og omsetning, forklarer senterlederen. De har lært av Amfi Moa i Ålesund, som har passert 35.000 medlemmer og omsetter for 2,6 milliarder kroner. Kundeklubben skal være et viktig bidrag til suksessen.

Les også:

— Er dere forberedt på negative reaksjoner fra alle som er «utenfor»?

— Nei, i utgangspunktet frykter vi ikke det. Det er gjerne sånn at hvis du er medlem får du unike tilbud, akkurat som medlemmer i Starts supporterklubb får billigere drakt. Vi hindrer ingen, alle er velkomne til å melde seg inn, svarer Storevold.

I tillegg til at de kan plukke salgsvarer to timer før alle andre, og før det er tomt i hyllene, mottar medlemmene digitale tilbudskuponger via klubbens egen mobilapp.

Sandens slipper inn alle

Kjøpesenteret Sandens i Kvadraturen har hatt kundeklubb i flere år, og nærmer seg 10.000 medlemmer. Men ved januarsalget gjøres det ikke forskjell på kundene.

Senterleder Svein Olav Birkeland ved Sandens. Foto: Arkivfoto

— Vi har ikke vurdert medlemsfordeler på januarsalget, det er for alle. Da er det førstemann til mølla for de beste tilbudene, dette salget er så viktig at vi slipper inn alle på samme betingelser, opplyser senterleder Svein Olav Birkeland til Fædrelandsvennen. De pleier i stedet å arrangere en egen medlemskveld hver vår og høst, der det gis gode rabatter på nye sesongsvarer. Det samme gjør Amfi Vågsbygd.

— Vi tror effekten er veldig god. I Vågsbygd bor det 20.000 mennesker, 5000 av disse er med i klubben, altså en firedel av primærmarkedet. De får mange goder, mens vi får lojale kunder, sier senterleder Boye Ording.

Dette salget er så viktig at vi slipper inn alle på samme betingelser.

Ved alle tre sentrene sendes det også ut inntil fire sms-er med spesialtilbud per måned.

- En slags pressituasjon

Forbrukerrådet er ikke spesielt kritisk til kundeklubber, men advarer mot å la seg rive med av tidsbegrensede tilbud.

— Med et to timers salg skapes en slags pressituasjon, der man kan bli litt overivrig etter hvert som klokka tikker. Da er det ekstra viktig å forsikre seg om at bytteretten gjelder, som den gjør ved alle salg, uttaler Eirik Nyberg, regiondirektør for Forbrukerrådet i Agder.

Han minner også om at kravet til et annonsert salg er at forretningen kan dokumentere at salgsvaren har vært priset høyere i minimum seks uker.

Ved Amfi Vågsbygd bikker omsetningen i 2014 akkurat en halv milliard kroner, opp et par prosent fra 485 millioner i fjor.

Senterleder Boye Ording ved Amfi Vågsbygd. Foto: Arkivfoto

— Vi er veldig fornøyd med 2014 og mener vi har et passelig stort senter i forhold til markedet. Etter ombygging er senteret nå hundre prosent utleid, og målt etter areal er ingen av de andre sentrene i nærheten, hevder senterleder Boye Ording.Omsetningen ved Sandens ser ut til å synke et par prosent i 2014, til rett under 320 millioner kroner. Senterlederen forklarer med intern ombygging og utskifting i en lengre periode.

— Vi ser også at det åpnes mange nye butikker i regionen, både øst- og vestover, det er ikke unaturlig at vi merker det på omsetningen, mener Svein Olav Birkeland.