Kanskje ser hun hvordan 11-åringen, som var så glad i hele sommer, som koste seg slik i ferien, sitter med det kjente, alvorlige ansiktet igjen.

Kanskje skal 11-åringen på skolen i dag, og møte plageåndene sine igjen, de som gjorde det forrige skoleåret så vondt og tungt.

Og kanskje, kanskje, tar den samme moren en titt på diskusjonene i Facebookgruppen «Arbeidstidsforhandlingene» mens hun tømmer kaffekoppen sin.

LES OGSÅ:

Der kan hun finne læreren til barnet sitt, engasjert i en diskusjon. Høyst sannsynlig vil hun finne en voksen, ansvarlig lærer, som blir lei seg når han leser den personrettede hetsen mot forhandlingsmotparten KS. En lærer som ikke bare skjønner at de hemningsløse karakteristikkene skader omdømmet, og truer sympatien med yrkesgruppen. De er det mange av i kommentarfeltet til gruppen. Forhåpentligvis møter hun en lærer som også står opp mot de få, men skadelige kollegene sine. Som slår fast at de er dårlige forbilder, og at de i verste fall kan skape utrygghet blant elevene de underviser.

For hvis denne moren er riktig uheldig, treffer hun sitt barns lærer mens han tømmer en verbal bøtte med dritt over navngitte personer i KS.

Hun ser at læreren hun vurderer å ta opp sitt barns vanskelige situasjon med forsvarer seg med at «alle forstår at det går en kule varmt i slike konflikter», eller «nå er vi blitt hetset så lenge av KS, politikere og medier, at det på tide å ta igjen», eller «mediene er alltid på jakt etter dritt, ikke bry dere om oppslaget i Aftenposten».

Hvis hun treffer den læreren, kan hun frykte at han møter hennes bekymring for 11-åringen med et «unger er unger, det går en kule varmt av og til», eller et «Joda, han som slår har det jo ikke så lett han heller, så vi må forstå at han har behov for å ta igjen litt. Synd at det går ut over ungen din, men slikt skjer.»

Sannsynlig? Vi får håpe at det ikke er det. Men det tenkte eksempelet illustrerer hvorfor disse unntakene i lærerdebatten – for det er unntak – har interesse utover forumet de skrives i. Og det illustrerer hvorfor det er viktig at lærerne med ryggrad og engasjement utover seg selv og egne rettigheter tar seg tid til å diskutere egen rolle og ansvar. For det er jo det lærerne selv har jobbet så hardt for å få denne kampen til å handle om; ansvar og tillit.