SONGDALEN: «Glede, glede og atter glede. I dag har vi lansert Blivakker/Cocopanda i Tyskland,» sto det å lese på Einar Øgrey Brandsdals Facebook-profil tidligere denne uka.

Da åpnet nemlig den fjerde utenlandske nettbutikken til Cocopanda nettsidene sine for kjøpeglade tyskere.

Forsiktig lansering

— Vi har med vilje foretatt en forsiktig lansering for å være sikre på at alt fungerer før vi går tungt ut og markedsfører siden, forteller daglig leder for Blivakker/Cocopanda, Silvia Melin, til Fædrelandsvennen.

Foruten at lageret til Blivakkers utenlandssatsing befinner seg i grensebyen Flensburg med 15- 20 ansatte, drives den tyske nettbutikken fra Brandsdal-konsernets lokaler på Mjåvann industriområde i Songdalen.

Foreløpig består den tyske nettstaben av en og halv stilling: salgs- og markedssjef Marius Sowka og en tysk kundebehandler i 50 prosents stilling.

- Gode muligheter

Sowka, som har bodd to år i Norge, har stor tro på satsingen i hans gamle hjemland.

— Det er ikke så mye som har skjedd på markedet for hår- og sminkeprodukter de siste par årene i Tyskland. Når vi kommer inn som ny aktør og posisjonerer oss riktig i forhold til pris og merkevarer, bør vi ha gode muligheter til å hente kunder, sier Sowka som også har bakgrunn fra L'Oreal.

Liten del av kaka

Daglig leder for Blivakker/Cocopanda, Silvia Melin, og salgs- og markedssjef for Cocopanda.de, Marius Sowka, lanserte denne uka nettbutikken Cocopanda.de for det tyske markedet. Foto: Blivakker/Cocopanda

Med over 80 millioner potensielle kunder mener Melin de heller ikke må ta store markedsandeler før det gir utslag.— Så lenge vi får en liten del av kaka er vi heldige. Tyskland er enormt mye større enn de andre landene vi har etablert oss i, sier hun.

— Det viktigste blir å få et kjent navn i Tyskland, så folk stoler på oss, legger Sowka til.

Har du lest våre tidligere saker om Blivakker?

Små forskjeller

Utenlandssatsingen til Cocopanda foregår stort sett etter samme lest i nye land.

— Det er litt forskjellige merker som er populære fra land til land, men vi prøver for det meste å ha likt utvalg. Ellers kan prisstrategien variere litt fra land til land. I Tyskland, hvor det er ekstremt mange konkurrenter, prøver vi å etablere oss som en høykvalitetsleverandør, sier Melin og legger til at en aktør som Amazon.de er vanskelig å konkurrere prismessig mot.

Lederhosen

Lanseringen ble, som seg hør og bør, markert på ekte tysk vis med bratwurst, sauerkraut, potetmos og tysk teknomusikk. Sowko møtte til og med opp i de tradisjonelle tyske skinnbuksene, lederhosen.

- Rene oktoberfesten på Mjåvann, altså?

— Uten øl, kommer det kontant fra Melin.

Østerrike og Sveits

Med Blivakkers mål om å erobre ett nytt land pr år, er det naturlig å spørre hva som blir neste stopp.

— Nå har vi etablert oss i to land i år, Finland og Tyskland, så jeg tror vi skal få dette opp å gå først. Men det er ikke unaturlig å tenke på de tysktalende landene Østerrike og Sveits, svarer Melin.