Hele konsernet i sving for å sikre seieren

Blivakker.no ble Årets Sørlandsbedrift i 2015 etter først å ha blitt stemt fram som Folkets Finalist. Nå oppfordrer de andre sørlandsbedrifter til å engasjere seg.

Kolbjørn Ertzeid og Lene Johansen, henholdsvis finansdirektør og markedsdirektør i Brandsdal Group, har mange gode minner fra fjorårets konkurranse. Nå oppfordrer de andre bedrifter til å engasjere seg i årets konkurranse. Foto: Joakim Løschbrandt

Publisert: Publisert:

SONGDALEN: — Det beste minnet fra konkurransen i fjor var da vi sto på scenen under Næringslivsdagen sammen med kollegaer fra alle avdelinger i Brandsdal Group. At hele gjengen fikk heder og ære for den jobben de gjør, sier finansdirektør Kolbjørn Ertzeid i Brandsdal Group.

Les også

Nominér en bedrift

13. oktober i fjor under Næringslivsdagen på Kilden kunne nemlig Blivakker.no juble for å ha kapret tittelen «Årets Sørlandsbedrift 2015». Etter først å ha blitt stemt fram som Folkets Finalist, slo de ut både Phoneroog Norgesenergipå veien mot den store finalen.

Klar seier

Til slutt knuste nettbutikken fra Songdalen rognkjeksoppdretteren Norsk Oppdrettsservice fra Flekkefjord med hele 80 prosent av stemmene og kunne smykke seg med tittelen Årets Sørlandsbedrift 2015. — Vi syntes det var ekstra moro at vi ble stemt fram som Folkets Finalist, og at vi til slutt vant hele konkurransen selv om vi ikke ble valgt ut av juryen, sier Ertzeid.

En halv milliard

Fædrelandsvennen har tatt turen til Blivakker.no som holder til sammen med resten av Brandsdal-selskapene på Mjåvann industriområde i Songdalen.

Konsernet selger hår- og sminkeprodukter for rundt en halv milliard i året: 300 millioner i Norge gjennom Blivakker.no og 200 millioner i Danmark, Sverige og Finland.

I september starter Cocopanda, som Blivakker.no's utenlandssatsing kalles, også opp i Tyskland.

Men nå var det først og fremst fjorårets seier i Årets Sørlandsbedrift vi kom for å snakke om.

Kollegaer fra alle avdelinger i Brandsdal Group, som Blivakker.no er en del av, var med på scenen da fjorårets pris ble delt ut av sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen. Foto: Kjartan Bjelland

— Fornøyde kunder

— De siste par årene har vi fått øynene opp for slike konkurranser, og vår erfaring har vært at det som oftest er de med flest kunder som vinner. Men for å få mange stemmer, må man også ha mange fornøyde kunder, sier Ertzeid.

— Noe vi har rundt 650.000 av, legger markedsdirektør Lene Johansen smilende til.

Sikre på seier

For etter ledergruppen i Brandsdal hadde bestemt seg for å satse på Årets Sørlandsbedrift, var troa stor på at de skulle klare å gå til topps.

— Vi vet vi har mange lojale kunder, også i nærmiljøet. Og når vi hadde muligheten til å bruke de virkemidlene vi har, følte vi oss ganske sikre etter hvert, fortsetter hun.

Nettbutikken, som for øvrig har blitt folkets nettfavoritt hos Posten to ganger på rad, satset nemlig hardt på å sanke stemmer gjennom sosiale medier.

Tøff motstand

Størst motstand møtte de da også kanskje i semifinalen mot Norgesenergi.

— Norgesenergi pusha oss mer enn vi hadde trodd. Da vi så at Norgesenergi sendte sms til kundene sine og var ute på gata i Kristiansand og delte ut boller, begynte vi å bli nervøse, innrømmer markedsdirektøren.

- Kom fram i lyset

Det gikk likevel veien for Blivakker.no sin del, og særlig den oppmerksomheten selskapet fikk, er de to direktørene enige om at var noe av det viktigste.

— Familie og venner til de ansatte ble mer kjente med bedriften, som på grunn av konkurransen kom fram i lyset og fikk mye oppmerksomhet, sier Ertzeid og legger til:

— For oss som nettbutikk er det å få en pris som Årets Sørlandsbedrift også en bekreftelse og hedersbetegnelse på at dette er ordentlige greier. Det å handle på nett er nemlig fortsatt en bøyg for enkelte.

- Bør ha ildsjel

- Vil dere oppfordre andre bedrifter til å involvere seg i konkurransen?

— I høyeste grad. Men man må involvere seg ordentlig og helst ha en ildsjel som drar det hele i gang, svarer Johansen.

Publisert: