Begivenheten ble markert på Gardermoen i ettermiddag, da kjæresteparet Ingrid Heggdal (24)og Sondre Schmidt-Hanssen (25) ble passasjerer nummer 50 millioner — og overrakt et reisegavekort på 10.000 kroner fra Avinors konsersjef Dag Falk-Petersen.

— Vi er på vei til Stavanger for å feire nyttår med venner. Derblir det pinnekjøtt og champagne. Ja, gjett om det blir champagne nå da, lerIngrid Heggdal.

Både hun og kjæresten er fra Drammen, men bor begge i Trondheimhvor de studerer. Til sammen reiser de med fly rundt 20 ganger i året, men hvaslags reise de skal bruke gavekortet på, vil de tenke litt på, sier de.

Vekst på 10 millioner

Siden 2009 har antallet passasjerer ved Avinors 46 lufthavner vokst med 10millioner.

— Dette er et formidabelt tall, og forteller hvor viktig et godtutbygd flytilbud over hele landet er for næringslivet og befolkningen i Norge,sier Falk-Petersen.

Han peker overfor Aftenposten på to hovedårsaker til den gode veksten det siste tiåret:

At både Norwegian og SAS har satset hardt i det norske markedet, samt at Norge har kommet seg godt gjennom den økonomiske krisen i Europa. Det siste har trukket mange nye utenlandske selskaper til Norge og økt rutetilbudet ytterligere.

Ingrid Heggdal (24)og Sondre Schmidt-Hanssen (25) ble passasjerer nummer 50 millioner og fikk reisegavekort på 10.000 kroner fra Avinors konsersjef Dag Falk-Petersen (t.v.) Foto: SINDRE ÅNONSEN, AVINOR

Han legger til at i en konjunkturfølsom bransje som luftfart,vil ikke utviklingen følge en rett linje.— Vi ser en utflating i trafikken i øyeblikket, men prognoseneforteller oss at trafikken vil stige på sikt. Da er det også viktig at vi sombransje gjør det vi kan for å bidra til en bærekraftig vekst. Vi har en godprosess rundt biodrivstoff, og samtidig har de norske flyselskapene en ny ogenergieffektiv flyflåte. Det er godt utgangspunkt for å møte utfordringeneframover, sier Falk-Petersen.

Berørt av ulykken i Asia

Samtidig som Avinor kunne markere trafikkrekord, utspiller detseg sterke scener etter AirAsia-ulykken i farvannet utenfor Indonesia.

— Vi som jobber med luftfart tilhører alle en internasjonalfamilie, og en ulykke som dette berører oss alle. Samtidig er det viktig åunderstreke at luftfart er den sikreste transportformen i verden, sierFalk-Petersen.