SAS og den øvrige luftfartsindustrien opplever et voldsomt prispress som følge av en stor overkapasitet i markedet. Foto: JOHAN NILSSON

SAS gikk med overskudd i forrige regnskapsår, for første gang siden 2007. Men i år er det røde tall igjen, på 918 millioner svenske kroner. SAS-sjefen forklarer dette med en knallhard konkurranse og et sterkt prispress.

Resultatet får konsernsjef Rickard Gustafson til å lansere nok en sparepakke: Først skal 300 nye stillinger fjernes ved å samle alle kommersielle aktiviteter i Sverige. Dernest varsler han at det vil komme en ny spareplan som skal kutte konsernets utgifter med 2,1 milliarder svenske kroner, med full effekt fra 2017. Det skal skje en gjennomgang av hele forretningen, inklusiv administrasjon, bakkemannskap og en omstrukturering av flyflåten.

Langrute fra Norge må vente

Samtidig som konsernet skal kutte hardt, lanseres også satsingsplaner – bl.a. på rutefronten der selskapet i dag gjør det klart at det fra september neste år skal åpne en ny Asia-rute fra Stockholm. Den skal gå til Hongkong fem ganger i uken. SAS har i dag tre asiatiske langruter, de går fra København til Tokyo, Beijing og Shanghai.

Selskapet har også planer om å starte ny langrute fra Oslo, og det eneste som er klart, er at den skal gå til USA. Den skulle ifølge SAS' opprinnelige plan vært lansert i september, men er blitt utsatt.

Nå utsettes den igjen, og ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er det meningen å offentliggjøre nye langruteplaner til våren neste år.

— Det betyr at ruten ikke kommer i gang før i 2016, bekrefter han overfor Aftenposten.

Forretningsreisende er hovedfokuset

SAS retter stadig mer av sin satsing mot dem som reiser mest, i SAS' terminologi betyr det de som reiser fem ganger eller mer i året. I løpet av våren settes nyinnredede langdistansefly inn i trafikk, og SAS satser mye på sin nye businessklasse.

For ytterligere å pleie forretningsmarkedet drar SAS frem en gammel kjenning fra den tiden selskapet opererte med sin Euro Class: Selskapet lanserer et nytt loungekonsept med såkalte Café-lounger som skal ligge ved utgangen og som vil gi passasjerene mulighet til å ta seg en kopp kaffe og surfe på nettet mens de venter på avgang.

Aftenposten kjenner dessuten til planer om å utvide loungetilbudet. Utenriksloungen på Gardermoen skal nærmest dobles i størrelse, og dessuten skal det komme lounger ved flere av landets største flyplasser. Dette gjelder de store i Sør-Norge, men også på flyplasser i Nord-Norge – trolig først og fremst i Tromsø.

I fjerde kvartal ble omsetningen på nesten 11 milliarder svenske kroner, og underskuddet på 450 millioner før skatt.

Fortsatt hard kamp om kundene

Driftsinntektene i regnskapsåret, som ble avsluttet i oktober, ble på 38 milliarder svenske kroner. Driften ga en gevinst på 153 millioner kroner, mens samme periode i fjor endte med et driftsoverskudd på 2,6 milliarder.

– SAS har innfridd løftene om effektivisering, noe som har gitt lavere kostnader. Samtidig har passasjerveksten økt, og flyene er fullere. Likevel påvirkes inntektene av intens konkurranse og prispress. Denne trenden ventes å fortsette, sier SAS-sjef Rickard Gustafson.

– For å møte utfordringene og styrke konkurranseevnen, implementerer vi sparetiltak som skal gi en gevinst på 2,1 milliarder svenske kroner når de får full effekt i 2017, sier Gustafsson.

Resultatet står i skarp kontrast til fjoråret, som endte med et overskudd på 1,65 milliarder kroner før skatt. Omsetningen da var på 42,2 milliarder.