Nå er nedgangen i november i år i forhold til i fjor bare på 0,3 prosent, men flyreiser pleier å være et godt barometer på den generelle tilstanden i næringslivet:
Utlandstrafikken gikk opp med 2 prosent, mens innlandstrafikkengikk ned med 1,3 prosent.
Dette ga i sum en nedgang på 0,3 prosent.
Utfordringer i norsk økonomi
— For første gang på 6 år har vi registrert en nedgang iflytrafikken, og vi har sett en utflating i veksten de siste par månedene.Dette har nok en sammenheng med de utfordringene norsk økonomi står overfor,sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, i en pressemelding.
Han frykter imidlertid ikke at dette skal bli en trend som fortsetter, og som slår beina unna fremtidige investeringer på norske lufthavner:
— Derfor er det viktig at det er de langsiktige prognosene somligger til grunn for de tiltakene vi velger å gjennomføre, som at vi nå utviderkapasiteten på Oslo Lufthavn og i Bergen. Samtidig jobber Avinor målbevisst medå redusere kostnadsnivået og effektivisere virksomheten, slik at vi kanhåndtere konjunktursvingninger, sier Falk-Petersen.
Et lysglimt kan det imidlertid være i tallene for november, tross en liten nedgang:
Oslo Lufthavn større enn Kastrup
Oslo Lufthavn er nå igjen Nordens største flyplass målt i antall passasjerer. Den vennskapelige feiden med det som en gang var storebror i sør, Kastrup Lufthavn utenfor København, endte i årets nest side måned med at Oslo overtok ledertrøya i Norden:
1.854.907 passasjerer reiste til eller fra Norges hovedflyplass i november, mens tallet for Kastrup var 1.844.627. Store marginer er det ikke snakk om, men for Oslo er konklusjonen likevel: størst er størst.
— Deter selvfølgelig alltid litt ekstra stas å slå våre venner i København, sier sjefen for Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas.