En ny flytype åpner en helt ny verden av mulige ruter for det norske lavprisselskapet. Boeing 737 MAX 8 er navnet. Denne flytypen er mer drivstoffgjerrig og kan være i luften en time lenger enn de flyene Kjos benytter seg mest av i dag.

Hos Norwegian ser man MAX-flyet som en flytype som vil endre konkurransemulighetene like mye som Dreamlineren.

— Ja, dette blir en helt ny verden. Med de nye flyene kan vi satse på litt tynnere ruter med en flytype som likevel vil kunne gi lønnsom drift, sier Kjos til Aftenposten.

Mest til USA

Han vil ikke si så mye om hvilke destinasjoner det vil bli snakk om å fly med Boeing-nyskapningen, men røper at det er ruter vestover – til USA – han først og fremst har i tankene. Andre destinasjoner vil det neppe være passasjergrunnlag for, mener Norwegian-sjefen.

Kjos ser for seg at det vil bli snakk om direkteruter fra Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger. Uten at Kjos vil låse seg mener han at det kan bli snakk om ruter for eksempel til Boston på USAs østkyst. Til de trafikktunge storbyene i USA, som New York, er det så dyrt å lande at selskapet er avhengig av store passasjervolumer for å få disse rutene til å lønne seg.

Folk vil fly direkte

Norwegians vekst fremover kommer på langdistanse, og først og fremst gjennom en aggressiv satsing med nyskapningen Boeing 787 Dreamliner. Til nå har Kjos etablert en rekke ruter til ulike deler av USA, det fra Oslo. Kun en norsk rute går utenom Gardermoen, det er ruten Bergen–New York.

Den mindre flymaskinen, Boeing 737 MAX, har Kjos bestilt 100 av. De første blir levert i 2017, og da ser Kjos straks for seg å bruke noen av disse flyene til å opprette et større interkontinentalt rutenett fra bl.a. Norge.

— Vi vet at folk helst vil ha direkteruter, og de som bor utenfor Oslo vil helst slippe å reise om Gardermoen for å komme seg langt med fly. Det er slik folk kommer til å reise i fremtiden, så vi har til hensikt å opprette nye ruter fra de store byene der det vi finner et marked for det, sier Kjos.

Besparelser

De lengste distansene dagens Boeing 737 800-fly rekker, fullt opp med passasjerer og bagasje, er ruten mellom Oslo og Dubai, som vestover tar nesten 8 timer. Den nye flytypen har en maksimal flytid som er 40 minutter lenger, avgjørende for valg av mange reisemål.

Med 737 MAX ligger dessuten drivstofforbruket 10–20 prosent lavere enn flyene Norwegian i dag flyr rundt i Norge, Europa, Nord-Afrika og Midtøsten med.

Ut over Norge vil flytypen kunne bli brukt til ruter fra England til USA og Afrika, og Stockholm og København mot Asia og Afrika.

kem@aftenposten.no