iPhone 5 er siste utgave av Apples mobilserie. Mobilen solgte over forventningene i de første dagene. Apple er likevel kommet i skyggen av Googles Android-system for mobiler og markedslederen Samsung, mener mange. Foto: Nati Harnik
Burberry's lager klær og vesker for de kresne. Konsernsjefen Angela Ahrendts får en god del av rosen for at britenes stolthet er blitt en etterspurt luksusvare verden over. Foto: SUZANNE PLUNKETT

Burberrys konsernsjef Angela Ahrendts (53) blir sjef for IT-gigantens 400 butikker og markedsplasser som iTunes når hun kommer til Apple en gang til våren.

Ansettelsen kan være et nytt tegn på at Apple forbereder en storstilet lansering av iWatch, et digitalt armbånd med klokke og funksjoner som knytter produktet til brukerens iPhone og iPad. Salget av den nye klokken er trolig avhengig av produktets stil og funksjoner faller i smak hos et yngre publikum verden over.

Det er ikke første gang at Apple velger å gå til motebransjen for å finne de kreative lederne som skal gi Apples produkter et kult image. I juli inngikk Apple en avtale med sjefen for det franske motehuset Yves St. Laurent, Paul Deneve.

Han skal jobbe med spesielle prosjekter for Apple-sjef Tim Cook.

Kule mobiler

Ansettelsene av Ahrendts og jakten på ledere som kommer fra motebransjen, viser at Apple vil forsvare sin status som selskapet med kule produkter med nebb og klør. Den banebrytende epoken med Steve Jobs er erstattet med en knallhard kamp om markedsandeler med Samsung og Google der Apple er på vikende front. Apple har tradisjonelt unngått å sette ned sine priser dramatisk for å kapre markedsandeler fra konkurrentene. Andre merker som Nokia har merket at lavere priser og priskrig utraderer de gode fortjenestemarginene, og at bare de største leverandørene, som koreanske Samsung, har finansielle muskler til å komme seg gjennom slike rystelser i markedet.

Apples konsernsjef Tim Cook virker mer interessert i å videreutvikle det eksklusive imaget som Apple fikk etter lanseringen av iPhone i 2007 og iPad senere. Apples siste fornyelser har neppe styrket Apples profil etter et par runder med skuffende mottagelser i markedet.

Motesjefene kan derfor bli viktige for Apple i den nærmeste tiden.

Høstet ros

Den nye konserndirektør Ahrendts har høstet ros fra mange hold for sin periode i engelske Burberry’s. Hun har fått en god del av æren for at Burberry’s er blitt en global merkevare.

Samtidig hevder analytikere overfor nyhetstjenesten Bloomberg at hun slutter på et tidspunkt da Burberry’s står overfor et strategisk veivalg: Skal selskapet bevege seg opp i det absolutte luksussjiktet, der blant annet Louis Vuitton befinner seg, eller bør Burberry’s vokse i den øverste delen av massemarkedet? Sjiktet under de ypperste luksusvarene er mindre prestisjefylt, men henvender seg til flere kunder.

Under Ahrendts’ ledelse økte etterspørselen etter det eksklusive klesmerket utenfor Storbritannia og Europa kraftig, også i nye markeder i Asia, ikke minst i Kina. Selskapet bygget seg opp ved hjelp av klær og etter hvert vesker og annet tilbehør basert på det rutete tartanmønsteret som er blitt Burberry’s kjennetegn.

Les mer om iPhone her