Kvartalsregnskapet som ble lagt frem fredag morgen, var den første temperaturmåleren på den økonomiske situasjonen i selskapet etter at SAS i november vaklet på kanten av konkurs og ble tvunget til massive lønns— og pensjonskutt.

Tallenes tale er klar: Det skandinaviske flyselskapet tapte 823 millioner svenske kroner før skatt mellom november og januar.

En mager trøst kan være at resultatet er betydelig bedre enn for ett år siden. Da la selskapet frem en underskudd før skatt på 2,7 milliarder svenske kroner på grunn av store nedskrivninger.

Markedet reagerte positivt på tallene, på Oslo Børs var SAS-aksjen opp 5.5 prosent fredag.

Inntektene i perioden endte på 9,6 milliarder svenske kroner- en svak forbedring fra 9,3 milliarder i samme periode i fjor. Trafikken økte med 4,3 prosent.

— SAS fortsetter å levere, steg for seg, i henhold til restruktureringsplanen som ble presentert i november i fjor. Bak denne prosessen ligger en av de mest omfattende restruktureringene i skandinavisk næringsliv, sier SAS-sjef Rickard Gustafson, ifølge en pressemelding.

Tippet underskudd på en milliard

Luftfartsanalytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities hadde på forhånd forventet et underskudd før skatt på rundt 1 milliard svenske kroner, mens hans danske kollega, Jakob Pedersen i Sybank, anslo underskuddet til å ligge på 420 millioner.

- Situasjonen i SAS er på ingen måte tilfredsstillende, men resultatene er likevel noe bedre enn vi hadde forventet, og det er gledelig, sier Jacobsen.

Han peker på at kvartalet SAS nettopp har vært inne i, er det dårligste for ethvert flyselskap.

— Resultatene fremover vil bli mye bedre - også på grunn av kostnadsreduksjonene selskapet gjennomfører. SAS er i en mye bedre situasjon nå enn de har vært de siste årene, mener Jacobsen.

Gustafson ser mulig overskudd

SAS-sjef Gustafson tror selskapet kan klare å sikre et overskudd for hele regnskapsåret 2012/2013 sett under ett.

— Gitt at vi ikke får noen store uforutsette eksterne hendelser og at drivstoffprisene holder seg stabile rundt dagens nivå, tror vi det er mulig å få en positiv resultatmargin (EBIT-margin) på over 3 prosent og et positivt resultat før skatt for året sett under ett, sier Gustavson.

Resultatmarginen i kvartalet som akkurat ble avsluttet, endte på -6,1 prosent.

Selger bakkeselskapet

På grunn av den vanskelige økonomiske situasjonen, ble SAS tvunget til å gjennomføre store kutt før jul. I tillegg til kostnadskutt på 3 milliarder svenske kroner i form av oppsigelser, redusert lønn og pensjonsforpliktelser for de ansatte, presset eierne også flyselskapet til å kvitte seg med det overskuddsdrevne, norske flyselskapet Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling (SGH).

Torsdag ettermiddag kunne selskapet kvittere ut avtale om salg av SGH. Verdens største selskap i bransjen, sveitsiske Swissport, skal ta over selskapet og dets 5.000 ansatte. Noen pris er ennå ikke kjent.

Også Widerøe-salget er i gang, her ventes en avklaring i løpet av noen få dager.

Det første salget er allerede i boks, i forrige uke fikk selskapet inn 760 mill. svenske kroner ved å selge og lease tilbake 19 flymotorer. Men dette salget blir ikke inntektsført før i neste kvartalsregnskap.