Rettssakene etter Johs Lunde-konkursene pågår fortsatt, og tirsdag kom en ny dom fra Gulating lagmannsretten som frikjenner båtselger Aslak Olseth.

Han ble som selger hos Norsk Båtsenter dømt i Stavanger tingrett til å betale Egil Fossum nesten én million kroner, da retten mente at han som selger visste at båten var pantsatt.

– Jeg synes oppriktig synd på Fossum, for han burde ikke sittet igjen med regningen. Det er noe galt med systemet når han som privatperson stiller bakerst i kreditorkøen. Jeg er selvsagt glad for at jeg ble fullstendig frikjent, men det er ikke rettferdig at kjøper må betale for at pantet ikke ble slettet. Det er andre som skulle betalt, sier Aslak Olseth til Aftenbladet.

975.000 ble til to millioner

Blir dommen stående, må Fossum også betale nesten 300.000 kroner i saksomkostninger til motparten, pluss sine egne advokatutgifter.

Det kan i verste fall bety at Fossum har betalt to millioner kroner for en båt som er verdt 800.000 kroner.

– Det hjelper ikke meg om han synes synd på meg. Jeg er utsatt for et justismord, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det eneste som er klart er at jeg eier verdens dyreste båt, sier en fortvilet Egil Fossum.

Han forteller at systemet rundt merking av båter i skipsregisteret er blitt bedre, men at systemet fortsatt er slik at andre kan ende i samme situasjon som han.

Olseth er fortsatt båtselger, og har agenturet for blant annet Hydrolift , samme båttype som Fossum kjøpte av Norsk Båtsenter Bergen, som var et av mange selskap i Johs Lunde-strukturen.

Forskjellen på dommene fra tingretten og lagmannsretten er at lagmannsrettdommen slår fast at en selger som ikke har det økonomiske ansvaret i bedriften, har ikke ansvaret for at et eventuelt pant blir slettet.

Dette er en domsavgjørelse som flere selgere av kapitalvarer har ventet på, for flere har vært nervøse for om de som selger også er ansvarlig for eventuelle heftelser.

Stolte på direktøren

– Jeg tror flere selgere blir bevisste, også mot sin egen arbeidsgiver og at de overordnede gjør det de skal, mener Olseth.

Han innrømmer at han visste eller burde visst at det var pant i båten til Fossum, men at han fulgte bedriftens retningslinjer og stolte på ledelsen som sa at de skulle ordne alt rundt oppgjør og eventuelt sletting av pant. Olseth sier videre at selgerne ikke hadde innsyn eller tilgang til dette og fikk aldri vite at dette ikke ble gjort.

– Jeg visste at flere av båtene var pantsatt, men det var finansdirektøren i Bergen som slettet eventuelt pant. Vi fikk beskjed fra ledelsen om at vårt fokus var å selge båter, så skulle de ordne alt det andre. Da jeg solgte båten til Fossum var jeg helt sikker på at alt det formelle ble ordnet. Jeg hadde aldri solgt båten om jeg visste det jeg vet i dag, sier Olseth.

Fossum er en av mange båtkjøpere som etter Johs Lunde-konkursene oppdaget at båten var pantsatt, og flere av dem har måtte gi fra seg båten til konkursboet. Det mener Olseth er dypt urettferdig.

– Nå må myndighetene bruke denne saken til å få orden på småbåtregisteret og skipsregisteret. Vi må få et system som på bil, mener båtselgeren, som nå bruker advokat når dyre båter skifter eier.

– Vi solgte nylig en båt til over fire millioner kroner, og da sikret vi både kjøper og oss med å bruke advokat, sier Olseth.