— En forferdelig måte å undergrave handelsavtalen mellom Norge og EU på, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

I dag

av Svenska Dagbladets undersøkelser om etanolhandelen i Europa. Der kommer det frem at amerikansk maisetanol med dårligere klimagevinst enn europeisk blir blandet ut med bensin fra norske skip utenfor kysten. Dermed kan etanolen innføres tollfritt i EU, og Statoil skal være blant de innblandede selskapene.

— Dette er stikk i strid med intensjonene i regelverket, og de beveger seg helt på grensen av det lovlige, sier Hauge.

Vil trekke saken inn til EU-kommisjonen

Bellona kommer nå til å melde saken inn til EU-kommisjonen, for å sette inn gang en formell prosess.

— Denne saken hører hjemme i EU, og jeg er sikker på at vår henvendelse vil bli møtt med stor interesse. EU-kommisjonen er svært interessert i å tette slike smutthull, for å unngå at regelverket blir utnyttet på denne måten, sier Hauge.

Han mener saken først og fremst dreier seg om økonomisk triksing, mer enn at det er en klimasak.

- Men jeg liker svært dårlig at det blir svindlet med klima- og miljøprodukter. Det er nødvendig å få tette slike smutthull, sier Hauge.

Det ble eksportert rundt 54 millioner liter maisetanol fra USA med sluttdestinasjon Norge bare i februar i år, ifølge offisiell amerikansk statistikk. Det er en øking på 2700 prosent fra ett år tidligere, og antas å ha sammenheng med at EU fra og med 2013 innførte såkalt antidumpingtoll.

Denne skulle forhindre subsidiert amerikansk maisetanol å utradere EUs egen produksjon av biodrivstoff.

- Lever blandinger

Ifølge Svenska Dagbladet er Statoil involvert i selve prosessen der maisetanol blandes med bensin og dermed kan omklassifiseres. Blandingen selges ifølge avisens kilder videre til det britiske selskapet Greenergy, som igjen formidler det til energitradingselskapet Raizen, med base i Sveits.

Informasjonssjef Morten Eek sier at de av konkurransemessige forhold ikke kommenterer konkrete laster og innhold i disse.

— Det jeg kan si, er at Statoil som alle andre produsenter av drivstoff leverer ulike bensinkomponenter til EU-markedene, også Storbritannia. Bakgrunnen for dette er at innblanding av komponenter er påkrevd i EU-landene for å oppnå den lovpålagte drivstoffkvaliteten, sier Eek.

Eek sier at all Statoils handel skjer i tråd med nasjonale og internasjonale regler.

— I tillegg har vi vårt interne forretningsetiske regelverk, som skal sørge for at vi unngår å drive i gråsoner og oppfyller regler med god margin, sier Eek.

- I dette tilfellet blir dere beskyldt for å drive i en gråsone og følgelig svindle med miljøprodukter?

— Det stiller jeg meg i så fall fullstendig uforstående til. Jeg kan ikke kommentere på spekulasjoner om laster eller kommersielle forhold som har med konkurransemessige hensyn å gjøre. Men jeg vil igjen understreke at vi driver all vår handelsvirksomhet i tråd med gjeldende lover og regelverk. Bellonas karakteristikker ønsker jeg ikke å kommentere, sier Eek.

- Vi nå stoppe dette

Lederen i miljøkomiteen i Stortinget mener at praksisen er uakseptabel.

— Vi kan ikke være transitthavn for dårlig etanol frå USA. Her har vi en felles interesse med EU i å stoppe dette, og Norge kan ikke fungere som et smutthull for etanol som ikke oppfyller de bærekraftskriteriene som både vi og EU ligger til grunn, sier Ola Elvestuen (V).

Han vil nå følge opp saken og stille spørsmål til miljøvernministeren.

SVs medlem i miljøkomiteen, Heikki Holmås, mener at det som er kommet frem er alvorlig.

— For det første må miljøvernministeren forsikre at det biodrivstoffet som fylles i norske biler holder den standarden vi forventer etter omsetningspåbudet av biodrivstoff. I tillegg vil jeg nå rette et skriftlig spørsmål til Siv Jensen om denne praksisen, for å se på hva norske myndigheter kan gjøre med situasjonen der man setter et norsk stempel på dårligere biodrivstoff enn det man forventer, sier Holmås.

De sveitsiske energitradingselskapet Raizen vil ikke kommentere saken overfor Svenska Dagbladet, men sier at de «ville være forsiktige med å publisere anklager uten bevis».