Svenska Dagbladet (SvD) skriver at handelen med etanol skjules i den offisielle statistikken, merkes om for å slippe toll – og blandes inn i bensin.

Statoil er et av selskapene som tjener store penger på triksingen.

SvD Næringsliv har tidligere avslørt at det svenske etanolsalget falt med 22 prosent i fjor på grunn av store problemer med motorhavarier. En overveldende majoritet av bilverkstedene som uttalte seg, pekte på dårlig etanolkvalitet og anbefalte eierne av etanolbiler om ikke å tanke drivstoffet E85, men bensin.

SvD Næringsliv kan nå avsløre systematisk importtriksing der en velorganisert gruppe tjener store penger på å omgå EUs etanoltoll. Det fører til at Europa flommer over av billig maisetanol fra USA som har betydelig dårligere klimaverdi enn etanol fra Brasil og Europa.

Forsvinner fra statistikken

Triksingen begynte i 2009, da etanolmarkedet i USA hadde et overskudd av etanol, med lave priser som konsekvens. USA-produsentene begynte da å sende den billigere, og fra et klimaståsted dårligere, etanolen til EU.

Les også:

Og det var ingen liten økning.

Eksporten av brenselsetanol fra USA til EU økte med 15-gangeren på to år, fra 71 millioner liter i 2009 til 1,1 milliarder liter i 2011. Tallene er hentet fra USAs offisielle handelsstatistikk fra United Statens International Trade Commission (USITC).

Men – økningen synes knapt i EUs offisielle statistikk fra Eurostat. Der er kurvene i prinsippet flate, til tross for at de burde følge USA-statistikkens store økning tett.

Og ikke nok med det.

Økningen fra USA kommer dessuten samtidig som EU satte opp beskyttelsestoller for å verne den europeiske etanolproduksjonen fra den amerikanske. Utviklingen burde altså gått motsatt vei.

Har du tips om denne saken? Kontakt Aftenpostens journalist her!

Tettet smutthull, men ...

Det finnes en forklaring.

Tre land – Storbritannia, Finland og Nederland – valgte å merke om USA-etanolen for at tollsatsen skulle synke, fra brenselsetanol (tollnummer KN22072000) til det mer kryptiske kjemisk produkt (tollnummer KN3824).

Regnet i kroner og øre blir det store summer.

Amerikansk etanol, med høyere utslipp enn europeisk, blandes ut og selges via Norge til Europa helt tollfritt, melder Svenska Dagbladet. På kontinentet selges den som E10-drivstoff til bilister. Foto: CHARLES PLATIAU, REUTERS/NTB SCANPIX

Én liter ren etanol koster omtrent 50 eurocent. Med den høyere tollsatsen blir påslaget rundt 10 cent.

Men når etanolen ble omklassifisert til kjemisk produkt i de tre landene, ble påslaget bare rundt 3 cent. Differansen på 7 cent gikk til traderne, som selger den billige etanolen videre i Europa, der markedsprisen på grunn av tollen var høyere.

Les også:

For det andre ble det i prinsippet umulig å se etanolens opprinnelsesland.

Situasjonen fikk EU til å forsøke å tette smutthullet. I begynnelsen av 2012 innført EU-kommisjonen hardere regler der selv blandinger ned til 30 prosent bensin skulle klassifiseres innenfor gruppen med høyere toll (se fakta).

Smutthullet Norge

Endringen fikk USA-eksporten til å falle kraftig. Ett år senere, i januar 2013, satte dessuten EU-kommisjonen inn en såkalt antidumpingstoll på den allerede høye tollen, alt for å komme USA-etanolen til livs. Da falt eksporten til Europa til nær null.

Men bare på papiret. I virkeligheten fant man et nytt smutthull.

I begynnelsen av 2013 styrte USA helt enkelt om sin eksport av maisetanol til Norge, utenfor EU. Eksporten økte fra 2 millioner liter i februar 2013 til 54 millioner liter i februar i år, ifølge USITC.

Ifølge flere kilder med fullt innsyn i handelen gikk det til på denne måten:

Transportbåtene forlot USA med etanol i den høyere tollklassen med sluttdestinasjon Norge. Skipene nådde likevel aldri norske havner, men møtte båter fullastet med bensin fra norske havner, og spedde ut etanolen med bensin. Dermed ble det 48 prosent etanol (E48).

Det innebar to ting: Etanolen ble klassifisert i en betydelig lavere tollklasse og opprinnelseslandet ble endret til Norge.

Slipper helt unna toll

Deretter skipes det til Storbritannia og kjøpes, ifølge flere kilder med innsyn i handelen, av selskapet Greenergy.

Ettersom Norge er med i EØS og Norge plutselig er opprinnelsesland, betales ingen toll. Denne etanolblandingen spes ut ytterligere med bensin og anvendes deretter i de 5— eller 10-prosentblandinger som benyttes rundt om i Europa.

Les også:

— Maisetanol fra USA har i gjennomsnitt en mye dårligere miljøverdi enn etanol produsert i EU og skal ifølge reglene belastes med en importtoll på minst 152 euro pr. 1000 liter. Nå kommer etanolen hit uten å betale toll i det hele tatt. Det er absurd, sier Rob Vierhout, generalsekretær i Epure, som organiserer etanolindustrien i Europa.

Statoil bidrar og tjener

På Greenergy, som handler med drivstoff, sier kommunikasjonssjef Alex Lewis dette om SvDs opplysninger:

— Vi henter biodiesel og bioetanol globalt for å nå våre mål om holdbarhet, kvalitet og pris. Vi kommenterer ikke spesifikke innkjøp av kommersielle årsaker, men redegjør for opprinnelse for våre biodrivstoff som vi blander inn i bensin og diesel i USA.

Ytterligere ett selskap er, ifølge flere uavhengige kilder med innsyn i saken, innblandet. Det handler om Statoil, som fyller båtene med bensin.

— Av konkurransemessige årsaker kan vi ikke kommentere detaljer i leveranser, vilkår eller avtaler. Som en del av vår ordinære handelsvirksomhet selger Statoil også bensin-etanolblandinger til det britiske markedet, noe vi har gjort i årevis, sier informasjonssjef i Statoil Morten Eek til Aftenposten.

— Men all handel som vi gjør med raffinerte produkter, olje eller ulike blandinger skjer i tråd med internasjonal og nasjonal lovgivning og reglene som gjelder for den slags produkter, sier han til den svenske avisen.

Ulovlig?

Rob Vierhout i Epure er kritisk.

— Er dette ulovlig? Jeg vet ikke. Men det er veldig mildt sagt ikke på linje med lovens intensjon.