«Vet dere hva som skiller rotta fra ekornet? Rotta er dårligere på PR. Nå kan dere tenke over hva som skiller vill russisk fisk fra kunstig norsk.»

Formannen i det offisielle, russiske fiskerirådet, Aleksandr Saveljev, langer ut mot norsk oppdrettslaks, som han synes å mene får ufortjent positiv omtale på bekostning av russisk villfisk. I den anledning tyr han til et gammelt russisk ordtak, som sammenligner forskjellene mellom rotta og ekorn.

Lagre fulle av russisk fisk

Salven synes å være utløst av at Russland i fjor overtok rollen som verdens største importør av norsk fisk og sjømat. Det har ifølge Saveljev ført til at fryselagrene i den russiske byen Vladivostok er fulle av russisk fisk.

«Men i våre matvaredisker i Kaliningrad (helt vest i Russland, red.anm.) til Kamtsjatka (helt øst) finner vi — fargerik norsk laks», skriver Saveljev i et innlegg på nettstedet Prodmagazin.ru.

Han har gitt innlegget følgende tittel: «Om hvorfor den norske fisken, oppdrettet i ufrihet, er så populær i Russland.» Hans hovedkonklusjon synes å være at Norge pøser penger inn i markedsføringen av det oransje gullet.

Innlegget avslutter han med følgende gåte:

«Vet dere hva som skiller rotta fra ekornet? Rotta er dårligere på PR. Nå kan dere tenke over hva som skiller vill russisk fisk fra kunstig norsk.»

I innlegget viser han til at direktøren for Norges sjømatråd i Russland, Jan Eirik Johnsen, i slutten av november opplyste at budsjettet for markedsføring av norsk fisk i Russland i 2012 var på 25,2 millioner kroner, mot 23,75 millioner kroner året før.

«Regn ut selv hvor mye de har brukt på dette de siste 20 årene, og da blir det klart for dere hvorfor denne fisken som er oppdrettet i ufrihet er så populær i Russland, hvorfor den ser så lekker ut og er så etterspurt og dyr.»

Oppdrettsfisk er et ganske ukjent fenomen i Russland. Noe av det første undertegnende ble spurt om av en taxisjåfør i byen Magnitogorsk i Ural, var om det stemte at norsk laks levde i fangenskap.

Dette er ikke første gang at offisielle Russland fremhever landets eget matkammer. I sommer formante Russlands høyt profilerte helsesjef landets innbyggere til å spise tradisjonell russisk mat. Samtidig advarte han befolkningen mot utenlandsk mat som sushi og hamburger.

Johnsen ved Norges sjømatråd i Moskva tror Norges suksess skyldes mer enn god markedsføring.

- Det er smigrende at Saveljev mener norsk sjømatnæring gjør en god markedsføringsjobb, men av våre undersøkelser vet vi at det er mange årsaker som gjør at norsk fisk er gjenstand for stor etterspørsel i Russland, og for den del i andre land. Smak, kvalitet og tillit til Norge som opprinnelsesland er viktige faktorer som vi kan bygge på, sier Johnsen.