— Det er særlig rutene til Stavanger og Bergen vi har merket nedgang i trafikken, men også på trafikken fra utland og inn til Kristiansand, forteller kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, til Fædrelandsvennen.

Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien. Foto: Widerøe

Han forteller at Widerøe har mange ruter som historisk sett har vært oljesmurte, og at man har sett et kraftig fall hos de store oljekundene langs kysten.— Både etterspørsel og betalingsvilje har falt. De store oljekundene har kuttet reisingen med 20 prosent og de som er igjen er også veldig interessert i å kjøpe lavprisbilletter, sier Kongsteien.

1,3 prosent ned

Denne uka la Avinor fram passasjertallene for norske lufthavner i 2015. Totalt reiste 50 millioner passasjerer til eller fra en av Avinors 46 lufthavner i året som gikk, noe som er en nedgang på 0,2 prosent sammenlignet med fjoråret.

For Kjeviks del falt trafikken med 1,3 prosent fra 2014 til 2015. Det meste av nedgangen skyldes utenlandstrafikken, som falt med 7 prosent i løpet av fjoråret. Innenlandstrafikken hadde en oppgang på 1,1 prosent gjennom året.

Dette er første år siden 2010 at de totale passasjertallene for lufthavnen viser en nedgang.

— Fallende utenlandstrafikk

Lufthavnsjef på Kjevik, Arne Johan Johnsen. Foto: Thomas Hegna

— Det har vært en tendens med fallende utenlandstrafikk, særlig i høst. Vi sliter litt med chartertrafikken, noe som turoperatørene delvis forklarer med tilbakeholdne sørlendinger som venter inntil det siste med å bestille billetter, sier lufthavnsjefen på Kjevik, Arne Johan Johnsen.Han kan ellers fortelle at tilbudet til København er noe redusert i forhold til tidligere år, men at Amsterdam-ruten har holdt seg ganske bra.

Det bekreftes også av Widerøe.

— Det er færre forretningsreisende, særlig fra oljeservicebransjen, som bruker København-ruten vår for å reise videre ut i verden, sier Kongsteien.

Gleder seg over innenlands

Lufthavnsjefen kan likevel glede seg over innenlandstallene.

— Det er jo gledelig å se vekst på innenlandstrafikken sett opp mot utfordrende tider for næringslivet, og foreløpig er det kun Widerøe som har meldt kutt i ruter, legger Johnsen til.

Sammenlignet med de øvrige flyplassene langs oljekysten er det Kjevik som kommer best ut. I Kristiansund har passasjertallet falt med 5,5 prosent fra 2014. Tilsvarende tall for Bergen og Stavanger er henholdsvis 3,2 og 4,7 prosent nedgang.

— Er dere nervøse for at utviklingen på Vestlandet skal spre seg til Kjevik?

— Vi er inne i en konjunkturendring for Sørlandet, der markante bransjer i landsdelen har utfordringer. Det vil selvsagt ha ringvirkninger, også for passasjertallene på Kjevik, men noen stor bekymring er det ikke, sier lufthavnsjefen og legger til:

— Samtidig er det mange bedrifter som går bra, og folk vil fortsatt ut å reise.

Håper på 2015-tall

— Hvordan tror dere da 2016 ender?

— Vi håper og tror at tallene for 2016 skal være tilnærmet lik 2015-tallene, svarer Johnsen.

Hos Widerøe sitter man stille i båten og håper sjøen er i ferd med å legge seg.

— Om det er håp om nye ruter? Som markedet er nå, kombinert med en mulig billettavgift fra april, bør man heller håpe på å beholde de man allerede har, svarer Kongsteien.

For første gang siden forrige finanskrise har Kjevik nedgang i passasjertallene året sett under ett. Oljekrisen påvirker lufthavnene fra Kristiansand i sør til Kristiansund i nordvest. Foto: Thomas Hegna

Sola merket nedgang allerede 2014

Leif Anker Lorentzen, lufthavndirektør på Sola. Foto: Ellingsen, Tommy

— Vi merket nedgangen allerede i januar 2014, og tok det som en indikasjon på at noe var i ferd med å skje. Så har det siden variert om det er innenlands eller utenlands som har hatt størst nedgang, sier lufthavndirektør ved Sola, Leif Anker Lorentzen, til Fædrelandsvennen.Lufthavnen ved Stavanger hadde en passasjernedgang på 4,7 prosent i 2015, fordelt på 5 prosent innenlands og 3,4 prosent utenlands. Ifølge Stavanger Aftenblad er nedgangen den største siden årtusenskiftet.

— Vi mistet 10 prosent av setene på utenlandsrutene da Houston, Paris og Frankfurt ble lagt ned i høst. Den nedgangen vil vi merke ut første halvår av 2016 også, forteller Lorentzen.

- Et speilbilde av aktiviteten i regionen

- Hvor mye skyldes oljekrisen?

— Det er vanskelig å si eksakt, men aktiviteten på lufthavnen er, som ellers, bare et speilbilde av aktiviteten i regionen, svarer lufthavnsdirektøren.

- Hvordan er utsiktene for 2016?

— Vi tror på muligheten for utflating og oppgang mot slutten av året. Selv om det kuttes i ruter, er vi også i kontakt med flyselskaper som ser muligheter. Den lave kronekursen er også positiv for innkommende trafikk fra utlandet, hvor regionen nå må samles om å utnytte mulighetene som ligger her. Der har vi ikke vært gode nok, svarer Lorentzen.

- Kutter reisekostnadene

Oljeservicebransjen selv kan også bekrefte at reisemønster og reisekostnader er under lupen.

Frithjof Ruud. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Firmaene bestiller lengre tid i forkant og bruker billigere billettklasser for å kutte på reisekostnadene, forteller medlem i Node infrastrukturutvalg, Frithjof J. Ruud.Han viser også til at den fallende aktiviteten i bransjen automatisk fører til at reisevirksomheten går ned.

— Men selv om trenden for de store bedriftene er kutt i reiseutgifter, er ikke alle Node-bedrifter like mye rammet av oljekrisen. Mange reiser også via Oslo til utlandet, noe som fører til økt trafikk innenlands og dermed mindre etterspørsel på utland. Samtidig kompenseres en del av fallet i forretningsreiser med en økt andel ferie- og fritidsreisende på ruteflyene, forteller Ruud.

Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, bekrefter for øvrig i en pressemelding om 2015-tallene at oljekrisen påvirker passasjertallene:

— Nedgangen i oljesektoren fortsetter å påvirke flytrafikken på de lufthavner som har mye offshoretrafikk og oljerelatert reisevirksomhet.