Det var NRK som først brakte nyheten om dette brevet som vakte sterke reaksjoner i den svenske pilotforeningen.
I brevet heter det:
«Ifølge loven har du rett til å motsette deg overføringen til Services Sweden AB. I så fall vil arbeidsforholdet ditt bli terminert på grunn av overflødighet i Norwegian Air Norway AS» .
Videre heter det:
«Dersom du ikke ønsker å overflyttes fra Norwegian Air Norway AS til Pilot Services Sweden AB, må du informere Norwegian innen 6. mars kl. 16:00, NAN og Pilot Services Sweden AB bekrefter herved at Pilot Services Sweden AB blir din nye arbeidsgiver med virkning fra overflyttingsdatoen 6. mars.»
— Dette er en ussel fremgangsmåte. Dette er unorsk og usvensk, sier europaparlamentariker Marita Ulsvkog som representerer regjeringspartiet Sosialdemokratene.
Flytt eller bli oppsagt
Det var torsdag at Norwegian meldte at selskapet vil overføre pilotene i Norge, Sverige og Danmark til tre nyopprettede datterselskaper.
Norwegian avviser at brevet er en trussel.
— Dette er ingen trussel overhodet, sier Norwegians informasjonssjef, Charlotte Holmbergh Jacobsson, til Expressen.
— Det er en ren formalitet. Dette er for at de kan velge. Om de ikke vil være med, kan de si nei. Det er en formalitet.
- Så det stemmer at de mister jobben om de sier nei?
— Om de ikke gjør dette så er de ansatt i NAN og der finnes det ikke noen arbeidsoppgaver, så da kan man si at de mister jobben.
Trussel?
- Pilotene har kritisert oppdelingen i tre datterselskap. For ikke å miste jobben så må de akseptere dette, er ikke det en trussel?
— Jeg tror ikke at det er pilotene som mener det, men fagforeningen. Jeg tror ikke at det er pilotene som synes det, men fagforeningen, sier Jacobsson til Expressen.
- Men fagforeningen representerer pilotene
— Ja, men det er ikke alle piloter som mener det samme som Parat, sier hun.
Typisk Norwegian
Lederen i den svenske pilotforeningen Martin Lindgren sier at dette er en beskjed som er på linje med måten Norwegian har opptrådt i denne konflikten.
— Om man ikke aksepterer dette oppstår det mangel på oppgaver og da kan man sies opp. Norwegian forsøker å presse pilotene til å si ja, sier Lindgren til Expressen.
Varsler sympatistreik
De Norwegian-ansattes fagforening, Parat, varslet fredag at de vil ta ut helikopterpiloter som flyr offshore i sympatistreik. Helikopterpilotene i Bristow AS og Lufttransport AS kan bli tatt ut i sympatistreik om 14 dager dersom konflikten da ikke er blitt løst. Det vil i så fall ramme transport til oljeinstallasjoner offshore og skip. Luftambulansetjenesten trolig vil bli skjermet, opplyser direktør Stig Næsh i Norsk Lufttransport til E24. Les også: