Det var NRK som først brakte nyheten om dette brevet som vakte sterke reaksjoner i den svenske pilotforeningen.

I brevet heter det:

«Ifølge loven har du rett til å motsette deg overføringen til Services Sweden AB. I så fall vil arbeidsforholdet ditt bli terminert på grunn av overflødighet i Norwegian Air Norway AS» .

Videre heter det:

«Dersom du ikke ønsker å overflyttes fra Norwegian Air Norway AS til Pilot Services Sweden AB, må du informere Norwegian innen 6. mars kl. 16:00, NAN og Pilot Services Sweden AB bekrefter herved at Pilot Services Sweden AB blir din nye arbeidsgiver med virkning fra overflyttingsdatoen 6. mars.»

— Dette er en ussel fremgangsmåte. Dette er unorsk og usvensk, sier europaparlamentariker Marita Ulsvkog som representerer regjeringspartiet Sosialdemokratene.

Riksmegler Nils Dalseide snakket kort med pressen fredag ettermiddag. Foto: Dan P. Neegaard

Flytt eller bli oppsagt

Det var torsdag at Norwegian meldte at selskapet vil overføre pilotene i Norge, Sverige og Danmark til tre nyopprettede datterselskaper.

Norwegian avviser at brevet er en trussel.

— Dette er ingen trussel overhodet, sier Norwegians informasjonssjef, Charlotte Holmbergh Jacobsson, til Expressen.

— Det er en ren formalitet. Dette er for at de kan velge. Om de ikke vil være med, kan de si nei. Det er en formalitet.

- Så det stemmer at de mister jobben om de sier nei?

— Om de ikke gjør dette så er de ansatt i NAN og der finnes det ikke noen arbeidsoppgaver, så da kan man si at de mister jobben.

Trussel?

- Pilotene har kritisert oppdelingen i tre datterselskap. For ikke å miste jobben så må de akseptere dette, er ikke det en trussel?

— Jeg tror ikke at det er pilotene som mener det, men fagforeningen. Jeg tror ikke at det er pilotene som synes det, men fagforeningen, sier Jacobsson til Expressen.

- Men fagforeningen representerer pilotene

— Ja, men det er ikke alle piloter som mener det samme som Parat, sier hun.

Typisk Norwegian

Lederen i den svenske pilotforeningen Martin Lindgren sier at dette er en beskjed som er på linje med måten Norwegian har opptrådt i denne konflikten.

— Om man ikke aksepterer dette oppstår det mangel på oppgaver og da kan man sies opp. Norwegian forsøker å presse pilotene til å si ja, sier Lindgren til Expressen.

Varsler sympatistreik

De Norwegian-ansattes fagforening, Parat, varslet fredag at de vil ta ut helikopterpiloter som flyr offshore i sympatistreik. Helikopterpilotene i Bristow AS og Lufttransport AS kan bli tatt ut i sympatistreik om 14 dager dersom konflikten da ikke er blitt løst. Det vil i så fall ramme transport til oljeinstallasjoner offshore og skip. Luftambulansetjenesten trolig vil bli skjermet, opplyser direktør Stig Næsh i Norsk Lufttransport til E24. Les også: