- Betjeningen på flyet visste at han frøs og helt bevisst unnlot å hjelpe til, sier guttens far, Lars Ditlevsen.

Ditlevsen er rasende på Norwegian som han mener ikke er innstilt på å finne praktiske løsninger på enkle problemer, slik selskapet selv hevder de skal.

Han tok kontakt med Aftenposten etter at vi skrev om den thailandske kvinnen som ble nektet mat og drikke på en 12 timer lang flytur fra Bangkok til Oslo forrige torsdag fordi hun ikke hadde kredittkort.

Ditlevsen har tatt opp saken med Norwegian fordi han mener selskapets kundebehandling er fullstendig forkastelig.

Hadde kontanter

Norwegian-flyet sønnen reiste med gikk over tre timer forsinket fra Oslo til New York, uten at han fikk tilbud om mat.

- Det er ille nok. Verre var det at gutten begynte å fryse straks etter avgang på grunn av kald kabin, noe som ikke er uvanlig. Han hadde ikke med seg genser eller jakke for å varme seg og spurte derfor om et teppe. Vi tar selvkritikk for at han hadde glemt genser. Teppe kunne han få ved å betale fem dollar med kort, men kort hadde han dessverre ikke med seg. Han hadde plenty av kontanter, både dollar og norske kroner, forteller Ditlevsen.

Gutten henvendte seg også senere til kabinbesetningen og ba om å få betale for et teppe, men ble på nytt avvist.

Forkjølet

- Han satt og frøs mesteparten av tiden og reisen ble således nærmest et mareritt for ham. 16-åringen er nå hos sin onkel i USA, på en etterlengtet ferie, med forkjølelse og sår hals, sier Ditlevsen.

Han mener det går en nedre grense for dårlig kundebehandling, selv for et lavprisselskap.- Å fryse over så mange timer er faktisk et helseproblem. Man skal hjelpe folk som har et helseproblem og ikke avvise dem i profittens navn, sier han.

Norwegian har hele tiden hevdet at selskapet har en regel om at betaling skal skje med kort — ikke kontanter.

Kortregel eksisterer ikke

Etter at Aftenposten har gjennomgått reisedokumentene og selskapets reisebetingelser, innrømmer selskapet at det ikke eksisterer regler om at det kun kan betales med kort på langrutene.

- Vi beklager sterkt behandlingen av gutten, det er fullstendig uakseptabelt. Vi tar nå en runde for å sikre oss at vi ikke får flere slike episoder. Dessuten har vi sjekket vårt eget regelverk og ser nå at det ikke er noen betingelse om at betaling skal skje med kort. Vi beklager overfor dem som er blitt rammet. De som måtte mene at de har krav på kompensasjon fra oss, må sende inn klage. Så skal vi informere bedre om våre betingelser på reisene etter dette, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Hvor er viljen?

Aftenposten har også fått andre henvendelser som bekrefter historien om kvinnen fra Thailand som ble nektet mat og drikke fordi hun ikke kunne betale med sitt lokale VISA-kort. En Oslo-mann, som ikke vil fremstå med navn i avisen, kom samme rute sist torsdag. Han hadde penger i massevis, men ikke kort.

- Det var flere enn meg som ikke hadde forhåndsbestilt mat og som ikke hadde kredittkort. Du kvier deg jo for å be ukjente medpassasjerer om pengehjelp. Jeg ville i første omgang bare kjøpe kaffe og vann, men det var det ikke snakk om, så lenge jeg ikke kunne vise et kredittkort. Hva er dette for slags behandling av kunder? sier Oslo-mannen.