Liggeseter for alle på business class hos Qatar Airways. Foto: ANDREW WINNING

Norwegian blir slett ikke alene om å tilby flygninger med det moderne Boeing 787 Dreamliner-flyet fra Norge.

Qatar Airwyas, som flyr daglig direkte mellom Doha og Oslo Lufthavn, setter inn en av sine splitter nye Dreamlinere fast på rutene til Oslo, Stockholm og København.

Stockholm får nyflyet fra 1. august, mens Oslo og København introduseres fra 1. september.

— Våre skandinaviske ruter er meget viktige for oss, sier Qatar-selskapets mektige sjef, Akbar Al Baker, om hvorfor selskapet velger å bruke de nye flyene på det skandinaviske markedet.

Luksus

Men mens Norwegian satser på billigbilletter og lavpris, har Qatar et ganske annet utgangspunkt når selskapet innreder sine fly:De versjonene som kommer til Oslo har innredet en luksuriøs business class som er konfigurert med 1-2-1 seter, som kan legges helt ned som seng. Økonomiklassen har 232 seter, og i hele flyet er det trådløst nettverk.

Tilsammen har Qatar 254 seter i sine fly, mens Norwegians versjon er på hele 291 seter.

Qatar regnes med i den svært begrensede klassen av 5-stjerners flyselskap i verden.

Hamstrer

I likhet med Bjørn Kjos har Qatar Airways falt for den nye flytypen, og har bestilt 55 nye fly i tillegg til de 5 flyene selskapet allerede har av Boeings plagede nye flaggskip.

Det er ikke mange ukene siden et verdensomspennende flyforbud ble opphevet for den nye flytypen etter flere nødlandinger blant selskap som hadde tatt flytypen i bruk.

Nå skal feilene med bl.a. flyets batterier være rettet.

Forsinket

Norwegian får sin første Dreamliner i slutten av denne måneden, kraftig forsinket, og skal drive treningsflyging med flytypen før den settes inn på langrutene til Bangkok, New York og Fort Lauderdale.

Norwegian er lagt mer beskjeden i sine ordrer, og har foreløpig sikret seg åtte 787-fly — noen til eie og noen til leie.