Bjørn Kjos, tidligere jagerflypilot og nåværende Norwegian-sjef, har laget en omfattende kriseplan for å dempe konsekvensene for de reisende hvis streiken blir trappet opp.

Kjos sier til Aftenposten at selskapet vil gjøre alt det som er mulig for å sørge for at passasjerene skal merke minst mulig til en opptrappet kabinstreik blant norske og danske kabinansatte.

Kjos bekrefter at planen ser slik ut:

1. Leie inn fly. Selskapet tar sikte på å fylle opp ruteprogrammet med innleid kapasitet, det blir snakk om såkalt «wet lease». Det innebærer at de leier inn fly med mannskap.

2. Slå sammen avganger. Selskapet kommer til å lete etter avganger som blir streikerammet og der det er mulig å slå sammen avganger for å få med seg så mange passasjerer som mulig på færre fly.

3. Sjefer skal jobbe på fly. Mange administrative ledere i Norwegian har i dag bakgrunn fra kabinen. Disse vil bli satt til å jobbe i kabinen igjen for å redde så mange streiketruede avganger som mulig.

4. Bruke Boeing 787 Dreamliner på innenriksruter. Her er det snakk om i første rekke ruten mellom Oslo og Bergen, begge disse flyplassene har i dag erfaring med den større og mer krevende flytypen enn den vanlige Boeing 737-800, som brukes på denne ruten til daglig.

5.Permittering av ansatte. Norwegian har allerede sendt ut permitteringsvarsel for de øvrige ansatte i selskapet — piloter, bakkemannskap og så videre - som vil miste arbeidsoppgaver når mange fly blir satt på bakken.

— Dette permitteringsvarselet vil bli iverksatt så snart vi ser det nødvendig, mye avhenger av hvor stor en eventuell opptrapping vil bli fra søndag. Det er viktig for oss å holde så mye av driften i gang som mulig, og leter derfor etter alle muligheter for å opprettholde den avtalen vi har med passasjerene - om å fly dem til avtalt tid til avtalt sted. Det er vårt overordnede hensyn og vil styre det vi kommer til å foreta oss, sier Kjos.

Bjørn Kjos er overrasket over at medlemmene ønsket en streik. Se video her:

— Streikebryteri

Jusprofessor Stein Evju sier til NRK Dagsrevyen at det vil være streikebryteriå leie inn fly og utenlandsk personale på innenriksflyginger.

— Å sette andre til å gjøre oppgaver som streikende ellers villeha gjort, er streikebryteri, mener Evju.

Journalist økonomi

Kjos gjør det imidlertid klart at han ser det som umulig i dag å ha en plan for hvordan situasjonen vil bli fra søndag av siden han ikke kjenner omfanget av en eventuell opptrappet konflikt:

— Vår plan vil selvsagt ha som siktemål å dekke de behov som måtte oppstå. Å ta ut administrativt personell som har den riktige erfaring og sette dem til å jobbe i kabinen for å redde avganger, er av slike ting som helt selvsagt blir gjort. Det ville enhver arbeidsgiver gjøre. Det samme med å slå sammen ruter, og vi ser helt klart på muligheten for å bruke Dreamlineren på norsk innenriks, sier Kjos.

Legger ansvar på Parat

De kabinansattes hovedorganisasjon, Parat, har gått til konflikt bl.a. fordi den ville ha en tariffavtale med morselskapet Norwegian Air Shuttle. NHO Luftfart og Norwegian har motsatt seg dette og gjort det klart at avtalen skal inngås med det nye datterselskapene de kabinansatte er overført - Cabin Services Norway og Cabin Services Denmark. Det er med disse selskapene, og ikke Norwegian Air Shuttle, avtalen skal gjelde, mener selskapet.

Kjos er svært tydelig på at han ikke legger hovedansvaret for konflikten på sine ansatte, men at det er arbeidstakerorganisasjonen Parat som kjører et løp mot Norwegian.

-Jeg vet at våre ansatte ikke ville streike, så dette er nok en langsiktig strategi som er lagt opp av Parat.

Garantien gjelder

- Du har ingen forståelse for at de ansatte, som lojalt har stilt opp for å bygge opp selskapet til den suksessen det er i dag, nå føler at de blir satt på gangen?

-De blir ikke satt på gangen. Jeg har ikke en eneste ansatt å miste og har ikke tenkt å si opp en eneste av dem. Vi har gitt våre kabinansatte i de nye selskapene en stillingsgaranti som innebærer at de skal jobbe for Norwegian selv om de formelt sett tilhører et annet selskap, og den gjelder fortsatt selv om det nå er blitt konflikt. Det er viktig for oss å ikke ha folk ansatt i morselskapet, det gir størst fleksibilitet i forhold til den fremtidige veksten.

Legger ikke ned baser

- Betyr det likevel at ansatte-basene i Bergen, Stavanger og Trondheim blir lagt ned – slik Norwegian truet med i SMS’en forut for tidspunktet streiken var et faktum i natt?

— Nei, det vil i så fall være en prosess som vi først må sette i gang med de ansatte, og jeg vil ikke si noe om dette nå. Disse basene er ikke lønnsomme for oss å ha, og rent økonomisk ville det være riktig å samle basen til Oslo. Men dette er spørsmål som vi må drøfte videre, sier Kjos.

Parat slår tilbake

Lederen for Parat, Hans Erik Skjæggerud, avviser overfor Aftenposten at organisasjonen er ute etter å ramme Norwegian som del av en større strategisk plan, slik Norwegian hevder:

— Dette medfører ikke riktighet. Hundrevis av umiddelbare støtteerklæringer og telefonhenvendelser fra medlemmer ble mottatt etter SMS-trusselen de sendte ut i går kveld bekrefter det. Norwegian kabinforening sier de er meget trygg på deres beslutning om å gå ut i en streik. Dette er medlemmene sin beslutning - enten Kjos liker det eller ikke, sier han.

- Sinne, frustrasjon og sorg

Parat-lederen sier at organisasjonen ikke ute etter å ta Norwegian.

— Vi representerer 2000 ansatte i Norwegian, dette være seg kabinansatte, piloter og bakkepersonell. Dette er ansatte med et brennende hjerte for selskapet, folk som har vært glade i, og stolte av arbeidsplassen sin. Måten selskapet har møtt de rettmessige kravene fra kabinforeningen på, har skapt sinne, frustrasjon - og sorg.

- Våre medlemmer har vært med på å bygge opp Norwegian til et av Europas fremste lavprisselskaper, men når mantraet "billig for enhver pris" blir det viktigste kompasset for ledelse, blir det ingenting igjen av smilet, glimtet i øyet - og den kvaliteten som har skilt Norwegian fra de andre lavprisselskapene. Den stoltheten og det eierskapet de ansatte har hatt i forhold til sin arbeidsgiver, er nå i ferd med å smuldre opp. De føler seg regelrett tråkket på. Det er en skam av ledelsen i Norwegian, støttet av NHO Luftart, å ture frem på denne måten, sier Skjæggerud.