Omsetningen økte med 22 prosent, til 3550 millioner kroner. Driftsresultatet falt til 777 millioner kroner i minus, sammenlignet med 69 millioner i pluss i samme periode i fjor.

Resultat før skatt falt på samme tid fra 160 millioner i minus til 813 millioner i minus i første kvartal. Analytikerne hadde på forhånd ventet et underskudd på 706 millioner kroner, ifølge Reuters.

— Til tross for et sesongmessig svakt kvartal, er passasjerveksten og fyllingsgraden høy. Kvartalsresultatene er sterkt påvirket av ekstrakostnader i forbindelse med innleie av fly og mannskap som erstatning på langdistanserutene, i tillegg til svakere kronekurs, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Flere og lengre ruter

Selskapet fraktet 4,9 millioner passasjerer i løpet av januar, februar og mars, som er en vekst på 24 prosent sammenlignet med samme periode i 2013. I tillegg reiser passasjerene nå på flere langdistanseruter (til Thailand og USA) enn tidligere.

I gjennomsnitt 77 prosent av flysetene var utsolgt, som er en vekst på ett prosentpoeng. Produksjonen, målt i antallet setekilometer (samlet antall seter på hver rute ganget med antall kilometer på ruten) økte med 48 prosent, også mye takket være flere langdistanseruter.

Flere passasjerer, fullere fly, større distanser

Ekstrakostnader i forbindelse med USA- og Asia-rutene endte på 78 millioner kroner i førstekvartal. Her ligger utgiftene til ekstra fly med bemanning (såkalt «wet-lease»), ekstra drivstoff, overnatting, mat og drikke for passasjerene som ble rammet av tekniske og driftsmessige problemer på langrutene.

— Tradisjonelt er første kvartal et sesongmessig dårlig kvartal og i tillegg er tallene påvirket av en svak norsk valuta mot dollar og euro. I tillegg har innleien av bemannede fly slått negativt ut for kvartalsresultatet. På den positive siden er passasjerveksten sterk og fyllingsgraden fortsetter å stige, selv med selskapets store produksjonsvekst (flere og lengre ruter, journ.anm.). Den sterke konkurransen i Norge gjenspeiles i prisene, men Norwegian blir i stadig større grad i stand til å møte denne konkurransen, sier administrerende direktør og største eier i selskapet, Bjørn Kjos.

Bestiller flere Dreamlinere

Samtidig med at kvartalsresultatet ble lagt frem, og streiken var et faktum, slapp også flyselskapet nyheten om at det bestiller flere utgaver av Boeing-flyet 787 Dreamliner, som har skapt store problemer for passasjerene og store ekstraregninger for selskapet.

Norwegian skal lease ytterligere tre utgaver en 787-9, som er en forlenget utgave av dagens 787-8. 787-9 har inntil 20 prosent flere seter og større rekkevidde enn langdistanseflyene selskapet har i flåten i dag.

— Norwegian har for øyeblikket fem 787-8 i drift, i tillegg til tre 787-8 og ni 787-9 i bestilling. Innen 2018 vil Norwegian ha 17 Dreamlinere i drift, skriver selskapet.

Norwegian har allerede begynt å selge USA-billetter fra London, som vil være blant de nye flyplassene som dukker opp på selskapets langdistansenettverk.

I gjennomsnitt var flyene i drift 10,9 timer i døgnet