Lavprisselskapet Norwegian vasser i problemer, og den nye punktlighetsstatistikken er dyster lesning. Selskapet avviser at Dreamliner-kaoset er årsaken.

Desemberstatistikken fra det amerikanske analysebyrået Flightstats.com, som viser alle flyselskapers punktlighet, landet SAS i desember på 78 prosent mens Norwegian dumpet helt ned på 69 prosent. Det er blant de dårligste i Europa.

Les også:

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian avviser at det er problemene med selskapets nye langdistansefly Dreamliner, som har trukket selskapet så dramatisk ned på statistikken:

— Langrute-programmet vårt står ikke for mer enn 1 prosent av vår samlede trafikk. Derfor vil forsinkelsene som ble skapt i jule- og nyttårshelgen ikke slå spesielt mye ut på vår punktlighet. Forklaringen er nok været, sier han.

Dårlig vær, særlig for Norwegian

Punktlige fly er blitt en viktig konkurransefaktor, og også Norwegian satser knallhardt på å holde rutetidene.

— Hele organisasjonen vår jobber for å holde flyene i rute. Vi har vært veldig godt fornøyd med å klare å holde ni av ti fly i rute stort sett gjennom hele året. Forklaringen på fallet i desember er at vi ble hardt rammet av mye dårlig vær over hele Nord-Europa, og i Norge. Det påvirket vår punktlighet kraftig negativt.

Les også:

— Uværet rammer jo alle likt, og SAS har en bedre punktlighet i dårlig vær. Kjører dere et for stramt ruteopplegg som lettere påfører dere forsinkelser?

— Nei, det vil jeg ikke si. Hele vår drift er lagt opp til at vi skal lande og lette på en flyplass uten å bruke mer enn 25 minutter, og da kan en liten forsinkelse i ett ledd føre til at den forplanter seg videre, sier Sandaker-Nielsen.

Gikk i kjelleren

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at også SAS har en snutid på flyplassene på 25 minutter. Han er godt fornøyd med at åtte av ti fly var i rute selv om SAS ble rammet av akkurat det samme uværet som Norwegian.

— Vi er ikke fornøyd, selv om vi de senere månedene har hatt bedre tall enn Norwegian. Vi hadde en altfor dårlig punktlighet gjennom store deler av fjoråret. Vi måtte helt ned i kjelleren og samle alle krefter for å bli bedre – selv om selskapet var inne i en dyp krise. Det har vi klart, godt hjulpet av Avinor som virkelig leverer god drift selv under vanskelige forhold. Men vi er ikke fornøyd før vi igjen er i Europa-toppen, sier Johansen.