Luftfartstilsynets inspeksjon hos Norwegian resulterte i at man avdekket 21 ulike avvik fra reglene flyselskapet er pålagt å følge. Disse har Norwegian nå fått kort frist på seg til å rette opp.

Tilsynet konkluderer blant annet med at ekspansjonen skjer så raskt at det resulterer i stor slitasje på medarbeidere , og at det ansettes piloter med liten flygeefaring.

Opplæring av kabinansatte utenfor Skandinavia skjer dessuten uten godkjennelse fra Luftfartstilsynet.

Inspeksjonen avslører også en betydelig passasjermisnøye. Bare i fjorårets 11 første måneder kom det inn nesten 30.000 klager fra passasjerene.

Les også:

Stort arbeidspress

Rapporten, som Aftenposten har fått en kopi av, beskriver imidlertid en rekke alvorlige forhold som tilsynet har avdekket.

Blant konklusjonene tilsynet trekker etter inspeksjonen er:

  • På grunn av den store ekspansjonen er det etstort arbeidspress på de ansatte, både i form av mange oppgaver som skal løses raskt og opplæring av en stor mengde nye medarbeidere. «Den formidable utvidelse av flyflåten, utvidelse av rutenett og åpning av stadig nye baser «er meget krevende for selskapet», heter det i rapporten.

  • Luftfartstilsynet ser at denne ekspansjonen kan gjøre at forholdet til regelverk og kvalitet kan bli en utfordring.

  • Selskapet har startet aktiviteter som ikke er godkjent i henhold til regelverket, noe som Luftfartstilsynet ser meget alvorlig på.

  • Tilsynet har dessuten funnet at tidligere avvik, som selskapet har rapportert som ordnet opp i, fortsatt viser seg å være åpne.

Konstant slitne

Tilsynet har også vurdert selskapets flysikkerhetsarbeid og skriver at det er blitt et stort antall «fatigue-rapporter» som kom inn i 2013. Det betyr i klartekst rapporter om medarbeidere med så hardt arbeidspress at de føler seg konstant slitne.

— Selv om selskapet har et stort produksjonsvolum....er det grunn til å merke seg at arbeidsbelastningen blant de flygende er høy, skriver tilsynet.

Tilsynet reiser også spørsmål ved at antall hendelsesrapporter fra Norwegian er lavere enn tidligere.

— I lys av den kontinuerlige produksjonsøkningen som selskapet har synes dette underlig, skriver tilsynet i rapporten.

Liten flyerfaring

Tilsynet trekker også frem det forhold at Norwegian har startet opplæring og trening av kabinansatte på flere steder utenfor Skandinavia, uten formell godkjenning av Luftfartstilsynet. Til dette skriver tilsynet at selskapet må innføre prosedyrer for å søke om godkjenning av alle aktiviteter som påvirker AOC, altså selskapets driftstillatelse.

Heller ikke på pilotsiden går Norwegian fri for bemerkninger. Selskapets kraftige vekst har gjort det nødvendig med mange nyansettelser på kort tid.

- En del av pilotene (flystyrmenn) har startet i selskapet med liten flyerfaring, skriver tilsynet.

Enormt med klager

I rapporten går det frem at det velter inn klager mot selskapet.

Til i midten av november hadde selskapet registrert ikke mindre enn 29.000 klager. 60 prosent gjaldt krav om erstatning som følge av forsinkelser og kanselleringer, mens 40 prosent var klager på bagasjehåndtering.

På grunn av forsinkelser og kanselleringer som følge av oppstart av langrutene til New York og Bangkok, har det kommet inn et økende antall henvendelser som krever ekstra ressurser.

— Man ser en stabil økning i antall henvendelser, noe som har sammenheng med ekspansjon i forhold til ruter og antall fly, skriver tilsynet.

Norwegian hadde i fjor over 20 mill. passasjerer.

- Har rettet opp

Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, sier at Norwegian nå har utbedret de 21 avvikene.

— De 21 manglene gikk på avvik i for eksempel manualer som ikke var i overensstemmelse med EU-regelverket. Dette har vi nå rettet opp i, sier Hesthammer.

- Stemmer det at dere ansetter piloter uten erfaring og at pilotene deres er konstant slitne?

— Av de 250 pilotene vi ansetter i året, kommer kanskje 20 av dem rett fra skolen. Men vi har et eget opplæringsprogram for disse, og slipper de ikke ut på vingene før vi er sikre på at de kan utføre arbeidsoppgavene sine på en forsvarlig måte, og da med erfarne kapteiner på utvalgte ruter, sier Hesthammer.

- Ikke enig i tilsynets syn

Hesthammer mener arbeidsbelastningen på pilotene ikke er høyere enn det som må forventes.

— Det er klart at når det skjer uforutsette hendelser som forsinkelser og kanselleringer, kan arbeidsdagen bli lang. Vi er oppmerksomme på risikoen, og ser at antall som melder om at de er slitne, har gått ned. Vi forholder oss naturligvis til myndighetenes regelverk for arbeidstidsbestemmelser.

- Hvor alvorlig ser dere på Luftfartstilsynets rapport?

— Hvis jeg setter meg i tilsynets sko, ser jeg at det er naturlig å påpeke at vi vokser fort. Det har de sagt hvert år. Når det gjelder tilsynets syn på virksomheten vår, er vi nok ikke helt enig i den. Men vi respekterer det og vi styrer alltid etter prinsippet om at flysikkerheten alltid har høyeste prioritet. Det er det viktig for meg at våre passasjerer er klar over, sier Hesthammer.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier selskapet er skuffet over at Luftfartstilsynet har offentliggjort konfidensiell informasjon uten å sette det i sammenheng.

– Tallet de oppgir er antall tilbakemeldinger fra reisende til Norwegians kundesenter. Jo, vi har hatt for store forsinkelser på langrutene, det er vi de første til å erkjenne, men å ukritisk oppgi et konfidensielt tall uten å sette det i sammenheng er helt urimelig. Andelen klager er svært lav, sier Sandaker-Nielsen.