— Vi vil ta ombord los ved Oksøy søndag morgen, sette fast to mindre slepefartøy, for deretter å fortsette inn til kai 36 i Kongsgård Havn, forteller Harald Seglem som er kontrollromsoperatør om bord på Cosl Rival. Han forteller at planen er å ligge til kai i cirka en uke.

Deretter går riggen inn i en ny kontrakt med det britiske oljeselskapet ConocoPhilips, som har brukt riggen i britisk og norsk sektor siden 2007. Riggen har siden i fjor vært i oppdrag for BP på Magnus-feltet på britisk side av Nordsjøen.

Det skal ikke gjøres større vedlikeholdsarbeid på riggen mens den er i Kristiansand, men normalt vedlikehold mellom to oppdrag.

Boligrigg

Riggen eies av selskapet Cosl Drilling Europe AS i Stavanger, som er en del av China Oilfield Services Limited. Den har 400 sengeplasser, egen messe, gymsal, sauna og kino. Den har kraner, helikopterdekk og verksted. Riggen er 108 meter lang, 67 meter bred og 37 meter høy. I produksjon forankres boligriggen ved siden av offshoreinstallasjonene som produserer olje og gass, og har innkvarteringen av arbeiderne.

Søndag morgen

Riggen slepes lørdag ettermiddag i hardt vær utenfor Farsund. Den har en marsjfart på 2,5 knop og er ventet til Kristiansand tidlig søndag morgen, men kan bli noe forsinket på grunn av været langs kysten lørdag. Losen blir fraktet ut til riggen med helikopter grytidlig søndag morgen. Slepet vil være synlig for det meste av Kristiansand by.

I Kongsgårdbukta jobber lørdag sju-åtte mann for å gjøre alt klart til riggen kommer inn.

— Kristiansand Havn tjener ikke mye på dette. Det er snakk om 5000 kroner dagen. Det byen vil tjene penger på er oppdrag riggen har for bedriftene i regionen, sier assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt.

Satser på rigg

Sist høst hadde Kristiansand Havn besøk av riggen Cosl Rigmar, som er fra samme selskap som Cosl Rival. Rigmar var da den første, store riggen i Kristiansand havn på seks år, da Maersk Resolute lå i Topdalsfjorden i 2009 og terget på seg naboer på grunn avstøy. Den gang tjente bedrifter i regionen rundt 15 millioner på å levere tjenester til riggen ifølge Fædrelandsvennens utregninger.Administrerende direktør i Cosl Drilling Europe AS, Jens Jørgen Arnesen, forteller at planen denne gangen var å få av riggen utstyr fra forrige oppdrag.

— Det rekker vi dessverre ikke, slik at det kun blir noe mindre arbeid før vi snur og vender ut igjen, sier han. Riggen skal være klar for britisk sektor 1. april.

— Nå valgte vi Kristiansand for å unngå å ligge i Nordsjøen. Det er billigere å ligge ved land. Erfaringene våre fra Kristiansand er veldig bra. Havna er tilgjengelig og logistikken grei, sier Arnesen som nylig har lagt ut et anbud for å få riggen Cosl Rigmar i opplag i påvente av nye oppdrag.

— Den blir antakelig liggende ut året når den kommer inn i løpet av våren, sier Arnesen.