— Det dreier seg om en boligrigg som har vært på oppdrag for BP. Nå skal den inn til land, forteller Jørgen Arnesen, daglig leder for selskapet COSL Drilling Europe AS.

COSL Drilling Europe, som har hovedkvarter i Stavanger, driver blant annet med utleie av borerigger og boligrigger.

Flotellet inneholder blant annet kino og gymsal. Riggen har 400 sengeplasser. Foto: COSL Drilling Europe

I mars sleper selskapet en boligrigg inn til Kristiansand. Riggen, som heter COSLRival, skal ligge i Kristiansand i rundt en måned, i påvente av et nytt oppdrag for oljeselskapet ConocoPhilips i Storbritannia.

Kino og gymsal

Boligriggen, eller flotellet, har 400 sengeplasser, egen messe, gymsal og kino. Den har kraner, helikopterdekk og verksted.

Et mannskap på rundt 20 personer drifter riggen.

— Dette er et nokså stort hotell. Riggen er 110 meter lang, 70 meter bred og 30-40 meter høy, forklarer Arnesen, som sier at det ikke skal gjøres større vedlikeholdsarbeid på riggen i Kristiansand.

— Vi skal blant annet løfte av en del boligcontainere fra riggen, som vi ikke har behov for, fortsetter han.

- Er det bare å booke seg inn hvis man trenger hotellrom i Kristiansand?

— Vi har ikke gjester om bord når vi ligger til land, humrer Arnesen.

Kobles til borerigger

Til vanlig er flotellet ankret opp ved siden av større offshoreinstallasjoner som produserer olje og gass på blant annet norsk og britisk sektor. Flotellet er utrustet med en bevegelig gangvei som kobles opp mellom boligriggen og installasjonen.

— Det er en moden rigg. Den ble bygget i Japan i 1976 som borerigg. I 2004 ble den konvertert til flotell, forteller Arnesen.

COSL Drilling Europe AS har fire borerigger og to floteller i stallen sin. Riggene driftes fra Stavanger.

- Fantastisk

Thomas Granfeldt, assisterende havnedirektør i Kristiansand Havn, synes det er fantastisk at Kristiansand får besøk av boligriggen.

— Dette er en stor glede. Vi ønsker å satse på det som kalles Offshore Supply Port (OSP). Det betyr at vi skal ha ei havn som er tilpasset NODE-bedriftene, slik at det blant annet kan drives med ombygging, reparasjon og kontroll av skip, rigger og utstyr, sier han.

I høst hadde COSL Drilling Europe boligriggen COSLRigmar liggende til kai i Kristiansand.

— Den lå her i tre måneder. Det ble gjort en masse arbeid på den, forteller Granfeldt.

Flotellet skal ligge på kai 36 i Kongsgårdsbukta. Kristiansand Havn vil trolig tjene flere hundre tusen kroner på besøket.

— For hver meter nye kai det blir bygget på Kongsgård, jo mer aktivitet skapes for industrien på Sørlandet, påpeker Granfeldt.