Årets sommer ble så varm at mange søkte tilflukt i luftavkjølte butikksentre. Dermed gikk også kassaapparatene varme.

Da Aftenposten møtte senterleder Georg Vestby på Ski storsenter i Akershus før sommeren, krysset han fingrene for gråvær, da den fine 2013-sommeren sendte pilene nedover for hans senter.

— Positivt overrasket

I stedet ble det nye rekorder for varme. Men både Ski og andre kjøpesentre opplevde økt omsetning. Vestbys senter på Ski økte omsetningen med 3,2 prosent etter et svakt første halvår.

Les også:

— Jeg ble positivt overrasket. Jeg tror at folk blir mette av solen når været har vært fint lenge nok, og trekker inn i kjøpesentrene. Vi fikk også mange reaksjoner fra kunder som syntes det var deilig å kjøle seg ned i aircondition som vi kjørte hele døgnet, sier Vestby.

Doblet veksttakt

Kortterminalene gikk – i takt med stort sett hele landet – varme i juli.

- Juliomsetningen ble høyere enn ventet og særlig tatt i betraktning hva vi normalt ville vente med det ekstremt fine været, sier Harald Andersen, samfunnspolitisk direktør i Virke.

Ferske tall fra Virke hentet inn fra 120 kjøpesentre landet over, viser at omsetningen økte med 4 prosent i juli mot fjorårets juli. Størst økning fikk blant annet butikkene innen mat og drikke med en økning på 5 prosent.

Veksttakten i juli var her dobbel så høy som første halvår.

Les også:

Kost oss med mat og drikke

— Det tyder på at væreffekten har slått inn. Den fine sommeren har nok ført til at vi har kost oss litt ekstra med mat og drikke. Vi ser også at det er butikkene som selger artikler man kan nyttiggjøre i sommervarmen, varer til hus og hjem, som har dratt opp omsetningen, sier Andersen.

Det er godt nytt for handelsstanden, da Virke ser at sommeromsetningen blir viktigere og viktigere for butikkene.

— Sommersalget tar en større og større andel av bransjenes årsomsetning, mens julehandelen har stått på stedet hvil. Viktigst er det selvsagt for butikker i turistkommuner, sier Andersen.

Flere vil ha alkofritt

Varmen fikk oss også til å drikke mer øl og vann. Ferske julitall fra bryggeribransjen viser en salgsøkning for øl på 7,5 prosent fra fjorårets juli.

Les også:

— Været har helt klart hatt mye å si, og man kunne tro økningen ville vært større. Men mange nordmenn drikker ølen sin i utlandet i juli, og mange turister synes nok norsk øl er for dyrt, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Innenfor de forskjellige ølkategoriene, er det alkoholfritt som øker mest, med et hopp på 31 prosent i juli.

— Vi ser at dette er en internasjonal trend, og at det i Norge har vært en kraftig salgsøkning de siste par årene. Det viser at folk vil ha i seg væske, ikke nødvendigvis alkohol, sier Nome.

Det viser også økningen i salget av vann på flaske med 11 prosent økning i juli.

Rekordår, uansett

For Diplom-Is kom hetebølgen som en gavepakke. Salget i juli slo den gamle rekorden fra 2013-sommeren med en økning på 15 prosent.

— Forskjellen fra i fjor, er at i år har hele Norge hatt fint vær. I tillegg har vi hatt en eventyrlig start på sesongen med en fantastisk aprilmåned etterfulgt av en bra mai og en veldig bra juni. Dette blir omsetningsrekord for oss på årsbasis samme hva som skjer resten av året, sier salgsdirektør Eirik Kruse i Diplom-Is.