Hanne Sundt (t.v.) og Linn Holth på vei ut nødutgangen over vingen. Foto: Morten Uglum
De fire kandiadatene betrakter det som nå er blitt deres arbeidsplass, SAS-fly. Dette flyet kom rett fra fabrikken og har fått navnet Asberg Viking. Foto: Morten Uglum
Katja Lindholm (t.v) og Astrid Gullhav Jensen. Foto: Morten Uglum

Glamouren ble borte for minst et par tiår siden. Nå er det hard jobb, lengre arbeidstid, lav lønn og mange dager borte fra familien.

Det ser ikke ut til å skremme unge mennesker.

Når SAS og Norwegian i dag skal lete etter nye kabinansatte kan de velge og vrake.

Folk med bakgrunn som legestudenter, sykepleiere, brannmenn, jurister, lærere og eiendomsmeglere. Alle har de har meldt seg til tjeneste for å jobbe i et trangt rør, 10 000 meter over bakken.

— Arbeidsdagene er varierte og at jobben er ulik fra dag til dag, passer oss perfekt. Vi møter masse folk. Dessuten, denne jobben kan ikke erstattes av en maskin.

Sjekker kabinen

Fire unge kvinner er i ferd med å avslutte sitt fem ukers kurs for kabinansatte, og gjør seg kjent med flykabinen som skal bli deres nye arbeidsplass. Katja Lindholm, Astrid Gullhav Jensen, Linn Holth og Hanne Sundt er ivrige etter å «få vingen» og komme i gang.

De var blant 1400 søkere da SAS var ute i markedet for å hente inn 180 nye kabinansatte. Da Norwegian søkte etter 85 nye i sin stall, kom det inn 1000 søknader.

— Godt å se at interessen er stor, for det er en viktig jobb, sier Ingrid Solberg. Hun er ansvarlig for rekrutteringen av kabinpersonalet i SAS og dessuten purser i selskapet.

Plukker av

Flere ruter og folk som slutter gjør det nødvendig å etterfylle staben. En del av de nye vil få 100 prosent stilling, mens andre må begynne på en lavere stillingsbrøk inntil de kan rykke opp i gruppen av fast ansatte. Mange synes derfor det er helt greit å ikke være i full stilling, men jobbe når de kan og når selskapet har behov for det.Utvelgelsen for å slippe inn på opplæringen er nådeløs, og de første faller av ganske raskt:

— De fleste faller av på grunn av de fysiske og medisinske kravene. Syn, hørsel, fysikk, helse og høyde (minimumshøyde er 160 cm) er forhold som avgjør. Av språk må de snakke et skandinavisk språk flytende og kunne godt engelsk. Andre klarer ikke teorien, det er fem intensive uker der stort sett all opplæring skjer via manualer på engelsk som skal leses og læres.

Skal bli psykolog

En av de fire, Astrid Gullhav Jensen, studerer psykologi og har jobbet i BUF-etat. Nå ville hun prøve noe helt annet, og ble utsjekket som flyvertinne denne uken. Første tur gikk til Kirkenes:

— Jeg synes jo dette virker som et spennende yrke, et veldig fysisk krevende yrke har jeg funnet ut. Men det å stå overfor nye situasjoner, oppgaver og folk hele tiden synes jeg er interessant. Jeg angrer absolutt ikke på valget, og skal jobbe som kabinansatt mens jeg studerer ferdig til psykolog. Regner jo med at jeg blir det jeg studerer, men man kan jo aldri vite. Å jobbe i SAS synes jeg er stas, det er en kjent merkevare. Og lønnen? Den synes jeg faktisk ikke er så dårlig som mange vil ha det til, sier Gullhav Jensen.

Terper og terper

Noen forsvinner fordi de har en forestilling om lange reiser og eksklusive opphold.

— Det er viktig at folk ikke kommer inn i jobben på helt gale premisser, det må vi være ærlige på, sier Solberg.

De 180 som skal spres på ulike SAS-kabiner blir fremfor alt drillet i sikkerhet. De som tror at serveringsoppgaven er det viktigste, tar grundig feil – bare to dager av de i alt fem ukene er viet service om bord.

De fire kandidatene som besøker kabinen denne dagen har alle kommet gjennom flere nåløyer allerede, og er snart klar for den endelige opptaksprøven der de skal bevise at de mestrer kravene.

— Og så betyr det noe å jobbe for SAS, det er et selskap i europeisk toppklasse, sier de.

Nye folk hver dag

De er alle innstilt på å jobbe fleksibelt, ellers hadde de ikke søkt på en slik jobb:— Det er viktig at søkerne er klar over at dette er en veldig omskiftelig tilværelse. De jobber til alle døgnets tider i stadig skift, og de kan oppleve å møte nye kolleger fem-seks ganger om dagen. De må være forberedt på å jobbe side om side med folk de aldri har sett før, sier Solberg.

Fortsatt er det kvinnedominans i denne bransjen, 70/30 i kvinnenes favør. Likevel foretar SAS seg ikke noe spesielt for å rette denne skjevheten underveis.

— Det er de faglige ferdighetene som avgjørende. Alltid, sier Solberg.

Merkevare trekker

Tor W. Andreassen, ekspert på merkevarebygging og professor på Handelshøyskolen BI, mener det er de gode merkevarene til SAS og Norwegian som trekker unge til selskapene.

— Alle studier viser at gode merkevarer ikke bare har betydning for å tiltrekke seg kundene, men også i arbeidsmarkedet. Det styrker ens selvbilde å kunne jobbe for et kjent selskap, sier Andreassen.

At flybransjen – som ofte forbindes med økonomisk krise og klodens verste miljøsyndere – trekker tusenvis av søkere på noen få jobber, overrasker ham heller ikke:

— Det er en bransje som skaper inntrykk av å kunne by på spennende reiser, dyre hoteller og eksklusive vaner. Derfor ser vi at andre yrkesgrupper tekkes til denne jobben, sier Andreassen.

Fordi merkevaren er så viktig for valg av arbeidsplass, mener Andreassen at det er en fornuftig for ethvert selskap å passe på å bygge på merkevaren sin.