KRISTIANSAND: – Kristiansand Havn og Color Line har forhandlet fram en avtale som favoriserer Color Line. Den avtalen kan ikke vi akseptere. Vi anser det som for uforutsigbart og risikabelt å satse videre i Kristiansand. Derfor har vi gått i forhandlinger med Langesund ferjeterminal, forklarer Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Line.

LES OGSÅ: Anbefaler å droppe anke til Høyesterett

LES OGSÅ: Vurderer å droppe Kristiansand som cruise-havn

Lei hengemyra

I går ettermiddag sendte ferjerederiet ut en pressemelding om at Fjord Line nå vurderer å legge sine to nye cruiseferjer, verdt til sammen rundt to milliarder kroner, til Grenland Havn og Langesund fremfor Kristiansand.

Fardal begrunner avgjørelsen med at rederiet føler seg urettferdig behandlet av havneadministrasjonen i Kristiansand.

– Vi er lei av den hengemyra vi aldri ser ut til å komme ut av. Selv om kystverket, kyst – og fiskeridepartementet, tingretten og lagmannsretten konkluderer med at havna har brutt loven, virker det ikke som dette synker inn hos havneadministrasjonen. Det virker ikke som de aksepterer dommen, fortsetter Fardal, og legger til:– Det skal et under til for at vi i det hele tatt vil vurdere Kristiansand.

Peker på forskjeller

I slutten av juli slo Agder lagmannsrett fast at Kristiansand havn brøt loven og påførte Fjord Line store, økonomiske tap da de nektet rederiet å seile sommeren 2009. Kristiansand havn krevde at hvis Fjord Line skulle få bruke havna måtte de også seile hele året. Fjord Line har anslått at de tapte minst 35 millioner kroner på avgjørelsen. Til tross for seier i rettssystemet, mener Fardal at forskjellsbehandlingen fortsetter.

– Det er vilkår i avtalen som klart favoriserer Color Line. Fjord Line må blant annet betale for installasjoner som Color Line angivelig eier, som for eksempel tuben. I tillegg er det et punkt om to timers fredningstid før og etter Superspeed seiler. Det betyr at Color Line blokkerer all trafikk inn til havna ti timer i løpet av en dag, ettersom de ligger til kai én time og seiler to ganger om dagen. Argumentet for dette vilkåret er kapasitetsproblemer, sier Fardal, og fortsetter:

– Vi må i tillegg betale vanvittig leie for lagring av rampe om vinteren. Color Line har også fått eksklusiv rett på bruken av Pir 1A, hvis vi skal bruke Pir 1b må vi spytte inn over 20 millioner kroner i investeringer. Etter å ha snakket med vår advokat, er vi i tvil om denne avtalen i det hele tatt er gyldig i forhold til både forvaltningsloven, havneloven og tvisteloven, sier Fardal.

Fjord Cat forsetter

Selv om Fjord Line nå ser ut til å legge sine to nye cruiseferjer i Langesund, vil de fortsette seilingene med Fjord Cat mellom Kristiansand og Hirtshals.

– Hadde vi behandlet våre gjester på samme måte som havna har behandlet oss, hadde vi knapt hatt gjester igjen. Nok er nok. Langesund ligger nær store befolkningskonsentrasjoner og det er kort avstand til Hirtshals, sier Fardal.

– Når blir det en endelig avklaring?

– Jeg reiser til Gdansk i neste uke og får et siste estimat på når skipene skal leveres. Det vil bli en avklaring i løpet av kort tid.