Over 400 elever fra drøyt 10 skoler på Agder deltok i fylkesmesse på Kristiansand Katedralskole Gimle på tirsdag. Foto: Kjartan Bjelland
Disse jentene fra Drottningborg vgs i Grimstad selger importerte smykker fra India. Fra venstre: Elisabeth Johannesen (17), Kristine Siqveland (17), Linnea Henriksen (17), Rebekka Tislevoll (17) og Vikthoria Gjermundsen (17). Foto: Kjartan Bjelland
Sondre Rasmussen (17) fra Drottningborg vgs og bedriften På tur UB blir vurdert av juryen. Foto: Kjartan Bjelland
Jan Hendrik (18) og Sabrine Hansen (18) fra Tangen vgs har opprettet Manmade UB. De lager lysestaker av gamle vannrør. Foto: Kjartan Bjelland
Christoffer Knutsen (16) og Arnfinn Vatland (16) fra Lister vgs i Lyngdal selger sine hjemmesnekra bokhyller. Foto: Kjartan Bjelland
T-skjorter og tøyposer i batikk er bedriftskonseptet til Sandra Moen (18), Ane Moen (17) og Simon Tofteland (17) fra Kvinesdal vgs. Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg så et behov i markedet, det finnes ingen lignende tjenester i dag, sier Alexander Stengel Synstad.

Ungdomsbedriften Dr. Vinyl UB er én av 86 ungdomsbedrifter fra Aust- og Vest-Agder som deltok på fylkesmesse for ungdomsbedrifter tirsdag.

- En retrobølge

Elevene bak ungdomsbedriften Dr. Vinyl UB er fra Dahlske vgs. Gründer-ideen deres er å fikse gamle platespillere og digitalisere gamle kassetter og plater. Alexander Stengel Synstad fant på konseptet. Han er musikkinteressert og eier selv platespiller og vinylplater.

— Jeg er svært musikkinteressert, og liker selv å spille vinylplater. Det er en økende interesse for gamle platespillere, det er blitt en retrobølge, sier han.

Mange henvendelser

Ungdommene fikser også ødelagte platespillere, et tilbud som har vist seg å være populært.

— Vi har allerede 10 platespillere til reparasjon på benken hjemme, sier Stengel Synstad.

Gjengen fra Dahlske vgs i Grimstad vant pris for både beste forretningsplan, beste nettside og andreplass for beste logo.

Vil rekruttere

Messen arrangeres årlig av Ungt Entreprenørskap. Ungdomsbedriftene premieres i 17 ulike konkurranser. Den beste ungdomsbedriften i hvert fylke skal til NM, som arrangeres i slutten av april på Lillestrøm. Ifjor fikk elever fra Vennesla 2. plass i konkurransen om beste markedsføring. Og året før der gikk denne gjengentil topps med sin forretningsidé om å gjøre sykkelstativ mer fancy.

— Dette er den absolutt morsomste måten for elevene å lære pensum på. De lærer å se helheten og å jobbe med presentasjonsteknikk. De må lage flyers, nettside, jobbe med regnskap, og har kontakt med næringslivet, sier Vemund Ruud i Ungt Entreprenørskap.

— Det er også en måte å rekruttere innovasjon og entreprenørskap i regionen, fortsetter han.