Siden 1990 har familien Johansson, som kontrollerer Norgesgruppen og dermed også butikkjedene Kiwi, Meny og Spar, jobbet målrettet med å få kjøre alle varene til sine butikker selv.

Les også: De får besøk av en million kunder hver dag

Grossistselskapet Joh. Johansson ble startet allerede i 1866 og har siden den gang vært en maktfaktor i norsk dagligvarebransjen. Den gangen, og opp til 1990-tallet, konsentrerte de seg om å levere varer til selvstendige butikker.

Flere varer på egne biler

På 1990-tallet begynte de å samle butikker inn under egen paraply for å ha nok butikker å levere varene til.

Da kjørte de drøyt 30 prosent av varene som var å finne i butikkene de var knyttet til. I dag er tallet 85 prosent.I grafen til denne saken kan du se hvordan Norgesgruppen har knyttet stadig nye varegrupper nærmere til seg.

Føler seg presset

Ifølge NRK tirsdag føler bryggeriet Ringnes seg nå presset til å overlate kjøringen av sine drikkevarer til selskapet som regnes som Norges 6. største selskap, Norgesgruppen.

– Presset er rimelig heftig. Forhandlinger om leveranser av varer blir vanskelige hvis vi ikke gir fra oss distribusjon, sier konserntillitsvalgt i Ringnes, Jostein Aukland til NRK.

Han frykter for sjåførenes arbeidsplasser. Men han tror også forbrukerne taper dersom de tre matgigantene overtar all kjøring av varer, i tillegg til å eie alle butikkene.

Lønnsomt

Norgesgruppens kommunikasjonsdirektør Per Roskifte sier til Aftenposten at de følger en internasjonal trend som også er miljøvennlig og samfunnsøkonomisk.

— Vårt langsiktige mål er flest mulig varer på vår bil. Om 100 prosent er et reelt tall, kan man sikkert diskutere, men vi bruker det som motivasjon, sier Roskifte.

Administrerende direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes forening sier at det er helt åpenbart at Norgesgruppen gjør dette fordi det er lønnsomt for dem.— Dette er en målsetting de har vært åpne på hele tiden. De peker på miljøaspektet, men de tjener også penger på dette, sier Hasselgård.

Han sikter til at Norgesgruppen har et eget selskap, Asko, som eier hele grossistleddet. For å forklare hvor stort Asko egentlig er, forteller Norgesgruppen i sin årsrapport at bilene deres har 17.000 ukentlige leveringer til dagligvarebutikker, servicehandel og storhusholdninger.

I den samme rapporten skriver de at Asko, som er datterselskap i Norgesgruppen, leverte et resultat på 1,4 milliarder kroner i 2013. Til sammenligning bidro Kiwi butikkdrift med 1,1 milliard til morselskapet.

For Kiwi kommer resultatene kjøpmennene tar ut i tillegg. I dag har kjeden 625 butikker, av disse er 515 Kiwi-eide butikker, og 110 kjøpmannseide.

AskoNorge er landets desidert største og mektigste grossist, og nå legger de ytterligere press på resten av leverandørleddet, blant annet Ringnes og Hansa. Hansa skal foreta sin beslutning i et styremøte denne uken.

Kun Tine igjen

Meieriet Tine sto lenge imot presset fra Norgesgruppen, men gikk motvillig med på å la Norgesgruppen kjøre alle varer som ikke var flytende i 2010-2011 etter en lang og smertefull forhandling.

Fremdeles kjører Tine sin egen melk og alle andre flytende produkter, mens Norgesgruppens biler kommer til Tines fabrikker og henter de andre varene der. Men den kampen er ikke over.

Flere sier at styreleder i Asko, Torbjørn Johannson har lovet at han ikke går av med pensjon før alle varene i Norgesgruppens butikker kommer til butikkene med en Asko-bil.