Aksjen steg 25 prosent fra start etter at selskapet onsdag kveld kom med en aldri så liten sommeroverraskelse til aksjemarkedet, i form av et knallsterkt annenkvartalsresultat.

Fremgangen er spesielt imponerende på mobilfronten, ifølge Time magazine.

— Sprekt

Inntekter fra mobilannonser økte med 76 prosent i løpet av ett år, til 656 millioner dollar. 41 prosent av selskapets inntekter stammer fra mobiltrafikken, mot en andel på 30 prosent det foregående kvartalet, og 23 prosent på slutten av fjoråret, ifølge Time.

De første tre månedene av 2012 var de mobilrelaterte inntektene under 0 prosent av den totale omsetningen. Selskapet innførte annonsering på mobile plattformer først i år.

— Det ser ganske sprekt ut både på topp- og bunnlinjen. Vi ser økende vekst, spesielt på mobil. Det er viktig fordi det bekrefter at annonsørene bruker mer penger, og fordeler større andeler av budsjettet til Facebook. Reklamene ser ut til å gjøre nytten, sier Colin Sebastian, analytiker ved R. W. Baird til Reuters.

Fortsatt under

Torsdag ettermiddag, norsk tid, handles Facebook-aksjen til 33 dollar pr. stykk på teknologibørsen Nasdaq i New York. Dermed har aksjen ytterligere 15 prosent å hente igjen før den når kursen fra da Facebook først ble børsnotert 18. mai 2012. De siste tolv månedene har kursen beveget seg mellom 17,55 og 34 dollar.