Onsdag presenterte Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) opplagstallene for norske mediehus gjennom andre halvår av 2023.
Tallene viser oppsiktsvekkende resultater for Fædrelandsvennen.
Ved nyttår hadde mediehuset 41.365 abonnenter, etter en økning på 4104 abonnenter fra samme halvår i 2022.
Veksten er knyttet til at avisen i 2021 besluttet vekststrategien 45i25, med mål om at Fædrelandsvennen skal ha 45.000 abonnenter når avisen fyller 150 år i 2025.
– Vi har jobbet bevisst med flere satsinger på innholdet vårt: næringsliv, debatt, breaking news og nyheter. Nå høster vi av disse satsingene og det er enormt gledelig at leserne responderer på denne måten, sier sjefredaktør Eivind Ljøstad.
Prisbelønt arbeid
I tillegg trekker han fram at rundt halvparten av abonnementsveksten skyldes det pågående innovasjonsprosjektet «Ung», hvor alle skoleelever på videregående skoler i Kristiansand har fått tilgang på abonnement i avisa siden i fjor høst.
– Vi har bevisst jobbet for å bli flinkere til å se samfunnet nedenfra med journalistikken vår - bla gjennom vårt prisbelønte arbeid med «byen vår» som handler om at forskjellene øker i Kristiansand, fortsetter Ljøstad.
Den samlede opplagsveksten utgjør 11 prosent, og er den kraftigste økningen blant alle regionavisene i landet. Blant de nasjonale avisene har VG+ størst økning.
– Vi måler også trafikk, altså hvor mange som leser oss, og også her har vi satt rekorder i 2023. Vi har høyere trafikk enn aviser som er betydelig større enn oss, sier Ljøstad.
I forbindelse med satsingene som ligger til bunn for veksten, har staben blitt økt med åtte journalister de siste årene. Ljøstad berømmer både eierne i Polaris Media og de ansatte for de gode tallene.
– Jeg må benytte anledningen til å skryte av alle som jobber i Fvn. Fremgangen skyldes innholdet vårt, sier Ljøstad.
Fordelingen blant Fædrelandsvennens abonnenter er 27.955 digitale abonnenter, 13.180 komplettabonnenter og 230 i løssalg.
Avisa er per i dag landets åttende største avis i opplag (se faktaboks).
Blant de øvrige Agder-avisene er det avisene Lister og Lindesnes i vest som kan juble mest. De økte opplaget med henholdsvis 9,6 og 9,3 prosent i samme periode.
Vennesla Tidende har derimot mistet 12,5 prosent av abonnentene fra andre halvdel av 2022 til andre halvdel av 2023 (se tabell).
Den Amedia-eide Avisen Kristiansand, som startet opp i august i fjor, står registrert med 2377 abonnenter.
Andre halvår 2023 | Andre halvår 2022 | Endring mot andre halvår 2022 | Prosentvis endring | |
Fædrelandsvennen | 41365 | 37261 | 4104 | 11,0 |
Agderposten | 20108 | 19633 | 475 | 2,4 |
Lindesnes | 6681 | 6110 | 571 | 9,3 |
Lister | 6625 | 6043 | 582 | 9,6 |
Agder (Flekkefjords Tidende) | 6463 | 6699 | -236 | -3,5 |
Grimstad Adressetidende | 6191 | 6193 | -2 | 0,0 |
Tvedestrandsposten | 5260 | 5415 | -155 | -2,9 |
Lillesands-Posten | 4420 | 4364 | 56 | 1,3 |
Setesdølen | 3741 | 3751 | -10 | -0,3 |
Aust Agder Blad | 3679 | 3693 | -14 | -0,4 |
Vennesla Tidende | 3564 | 4072 | -508 | -12,5 |
KRS - Avisen Kristiansand | 2377 | |||
Lyngdals Avis | 1555 | 1632 | -77 | -4,7 |
Frolendingen | 1511 | 1382 | 129 | 9,3 |
Arendals Tidende | 1153 | 1195 | -42 | -3,5 |
Birkenesavisa | 1108 | 1108 | 0 | 0,0 |
Geita.no | 649 | 690 | -41 | -5,9 |