KRISTIANSAND: – Vi vil nå ut til yngre lesere og har som mål å øke engasjementet for det som skjer i lokalsamfunnet. Vi ønsker å oppfordre elever til å ytre seg. Dette er en veldig stor satsing i Fædrelandsvennen, sier Christina Stenbek Østtveit (32).

Hun er teamleder for avisas nye prosjekt, som har fått navnet «Ung». Totalt skal 4000 elever i videregående skoler i Kristiansand bli tildelt hvert sitt abonnement.

– Dette er en håndsrekning fra oss til ungdommene. Kjernen til prosjektet er at alle elever i videregående skoler i Kristiansand får abonnement på fvn.no. Vi håper de vil delta i samfunnsdebatten, ytre seg, holde seg oppdatert og ta stilling til lokale og nasjonale saker, sier Østtveit, og legger til:

– Ytringsfrihet og medborgerskap er en viktig og stor del av læreplanen. Det passer veldig godt med vårt prosjekt og samfunnsansvar.

Spennende team

Med seg på laget har Østtveit fått fire journalister: Martine Hultin Holte (18), Joel Nziza (19), Selma Sofie Eikeland (21) og Erik Heimdal (23).

– Det er et veldig spennende team. Vi skal gjøre det vi kan for å nå ut til så mange ungdommer som mulig. De nye journalistene er en del av sosiale medier-generasjonen, de er på Snapchat og TikTok og de har et annet nettverk for å kunne nå de unge, sier Østtveit.

Selv kan ikke de nyansatte journalistene vente med å komme i gang.

– Vi vil gi unge en trygg arena hvor de kan ytre sine meninger, og vise at deres stemmer betyr noe for samfunnet, sier Selma Sofie Eikeland.

– I dag er det bare noen få prosent av dem som leser Fædrelandsvennen som er under 30 år. Det skal vi gjøre noe med, sier Martine Hultin Holte.

Stor tro på satsingen

Både teamleder Østtveit og sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Eivind Ljøstad, er spent på satsingen.

– Å få oppmerksomhet blant dagens ungdommer er krevende, og vi er mange i mediebransjen som jobber med dette. Skal de bli engasjert i samfunnet, må de ha tilgang på nyheter. Vi tror at hvis ungdommer i Kristiansand leser Fædrelandsvennens saker, vil de engasjere seg. Dette er den mest spennende satsingen vår på lenge, sier Ljøstad.

Flere av ungdommene som vil få abonnement er førstegangsvelgere om kun en snau måned. Derfor rulles dette prosjektet ut i disse dager.

– Vi ønsker at alle førstegangsvelgere skal bruke stemmeretten sin, og på denne måten vil vi hjelpe dem på vei mot et viktig valg. På mange lister er det også jevnaldrende som stiller til valg, noe ungdommene kanskje ikke er klar over, sier Østtveit.

Finansiert av næringslivet

Sjefredaktøren poengterer at satsingen ikke er gratis. Abonnementene som elevene får, skal finansieres av lokalt næringsliv og stiftelser. Så langt er Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, Sparebanken Sør og Å Energi med som sponsorer, og det er også dialog med flere andre aktører.

– Vi må lære ungdommene at journalistikk koster penger. Her har vi fått til en god løsning, både for oss og elevene, sier Ljøstad.