I dag kan vi vasse i billige flybilletter, og flyreiser er nærmest blitt den nye folkehobbyen her i landet. Og London har i mange år vært et av våre mest populære reisemål.

Takket være knallhard konkurranse er prisen på en flybillett mellom Oslo og London presset ned i ofte bare noen hundrelapper, tur/retur.

Da var situasjonen en langt annen i 1955 da denne annonsen sto på trykk i Aftenposten:

For de få

Å reise til verdensmetropolen London med fly var en luksus bare de ytterst få kunne unne seg. Og det kan man godt forstå når datidens pris gjøres om til dagens pengeverdi. En tur/retur-billett med de da moderne DC-6 flyene til SAS ville omregnet til dagens verdi tilsvare 11.300 kroner. Men da reiste man direkte, må forstå.

— Ja, det var virkelig andre tider da, smiler lederen for historielaget på SAS Museet på Gardermoen, Thore Erik Winderen. Han jobbet i SAS fra 1967 til 2004. Som kjenner av SAS-historien kan han underskrive på den storslåtte opplevelsen det var å reise med fly på denne tiden:

Direktefly

— Da var det helt naturlig å pynte seg i sine fineste klær før man steg om bord i de da moderne flyene, kan han fortelle. SAS hadde gått til det skritt å sette opp direktefly fra datidens Fornebu, og det tre ganger i uken! Hvis man ville oppgradere seg til første klasse var prisspranget ikke drepende, da ville tur/retur-billetten med dagens verdi ha kostet 13.500 kroner.

I dag tar det rundt 2 timer å fly fra flyplassene på Østlandet til London. Flytiden i 1955 var imidlertid på hele 3 timer og 20 minutter, og avslører med det at dette var før flyenes jetalder:

Uten trykk-kabin

-Ja, det var jo propellfly den gangen, og de gikk jo ikke så fort som dagens maskiner. Trykk-kabiner hadde de heller ikke, forresten, smiler Winderen.

- Forpleiningen om bord var det derimot ikke noe å si på. Disse flyene var, i likhet med SAS´ øvrige Europa-ruter, innredet med første klasse og økonomiklasse. På første klasse manglet det ingen ting, varme kjøtt- eller fiskeretter ble servert på skikkelig porselen og med den beste drikke til. Også på økonomiklassen var det rundhåndet servering, forteller Winderen.