— Våre analyser viser at det er smart å legge til rette for at byene våre skal vokse. Man må legge til rette for at byene skal bli enda større enn de er, sier Bernt Sverre Mehammer. Han er avdelingsleder for samfunnsøkonomi i analyseselskapet Cowi. På oppdrag for NHO har han sett på befolkningsvekst og sentralisering og hvilke muligheter som finnes i Agder.

— Jeg anbefaler at Sørlandet prioriterer fortetting, særlig i Kristiansand, sier Mehammer.

Konkurranse

Mehammer jobber med en analyse av arbeidsmarkedet i Agder-fylkene. Rapporten er ikke ferdig, men han la frem noen av momentene på et seminar i regi av NHO fredag i forrige uke.

Temaet for seminaret var fremtidens bo- og arbeidsmarkedsregioner. Utgangspunktet er de sterke utviklingstrekkene vi ser både lokalt, nasjonalt og globalt i retning av sterk befolkningsvekst i de større byene. Både kompetanse og investeringer samles i og rundt byområder som Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. Regionalt skjer en tilsvarende utvikling med økende tilflytting og innpendling til de største byene på Sørlandet. NHO ønsker å se hvordan Sørlandet kan styrke seg i konkurransen om investeringer, kompetanse og arbeidskraft i årene som kommer.

Mehammer opplyste at Agder og Rogaland har en netto innenlands tilflytting på cirka 600 personer i året.

— Ingen kommer til og ingen reiser ut. Alle synes det er greit å være her, sa han til humring fra salen.

- Bedre byer

Under seminaret pekte Mehammer på at den store veksten i Europa skjer i byområder. De unge og velutdannede flytter til de store byene.

— Det er i hovedsak bra. Det gjør byene våre bedre. Smarte løsninger og fortetting bør prioriteres, særlig i Kristiansand. Boliger, næring og samferdsel må henge sammen. Dere må sørge for at folk kommer seg effektivt på jobb. Det betyr at jo færre som bruker egen bil, jo flere blir det plass til i byen, sa Mehammer til næringslivslederne og politikerne i salen, før han la til:

— Næringslivet bør juble for rushtidsavgiften. Jeg håper dere gjør det. Når flere tar buss blir det etter hvert bedre kollektivtrafikk. Det gir store effekter. Bedre utnyttelse av infrastrukturen er viktigere enn utbygging. Det reduserer avstandsulempene, fortsatte analytikeren.

- NHO er for

Seniorrådgiver i NHO, Trond Madsen, sier at det neppe er noen i næringslivet som jubler for avgifter overhodet. Likevel påpeker han at NHO både nasjonalt og regionalt er for prinsippet med rushtidsavgift.

— Det gir bedre utnyttelse av infrastrukturen og bidrar til å prise et knapphetsgode som veier er, sier Madsen.

NHO mener avgiften er bra for deres medlemmer.

— Gir bedre fremkommelighet og er ikke konkurransevridende, sier han.

- Må samle oss om de store sakene

Næringslivsledere på Sørlandet mener landsdelen må klare å samle seg om de viktigste sakene for å bli mer attraktiv.

Jan Willy Føreland fra Faveo pekte på den lokale urbaniseringen på Sørlandet.

— I Vest-Agder skjer to tredjedeler av befolkningsveksten i Kristiansand, Vennesla, Søgne og Songdalen. Det er samme tendens i Aust-Agder, sa Føreland. Han mente det er positivt for landsdelen at folk samles i de største byene.

— Kvadraturen skal være landsdelshovedstad, men det fordrer raushet i forhold til naboene, sa Føreland. Så pekte han på at det er en stor utfordring at landsdelen ikke klarer å samle seg om viktige saker som flyplass og sykehus.

Det støtter også Kristin Bertelsen i Active People. I sitt foredrag formulerte hun det slik:

— Aust og vest vil ikke hverandre best!

Bertelsen sa at det påvirket landsdelens omdømme at man ikke klarer å bli enige om hvor man skal ha sykehus og om man skal ha to flyplasser.