Det betyr at tusenvis av arbeidsreiser er gjort med sykkel i stedet for bil — med de positive følger det har for miljøet.

— Fra 1. september 2013 til 1. september 2014 er det registrert 42.568 flere enkeltpasseringer her ved tellepunktet i Hannevika. Vi teller flere steder, men det er her vi har god statistikk og stoler mest på tallene. Det er en formidabel økning, sier Jortveit.

Ingen vet selvsagt hvor mange som har parkert bilen og tatt fram sykkelen. Men det går an å dele antall passeringer på antall arbeidsdager. I så fall har cirka 90 ekstra innbyggere i Vågsbygd valgt å sykle til jobb i byen og hjem igjen hver eneste dag.

Flere årsaker

— Noen sykler en dag. Noen av og til. Jeg tror vi snakker om mange som har gått delvis over til sykkel. Vi pleier å be folk begynne i det små. Dette er veldig bra både for folks helse og klimaet, sier Jortveit.

Han mener det er flere grunner til økt sykkelbruk.

• Innføring av rushtidsavgift

• De nye el-syklene

• Satsing på gang og sykkelveien

• Holdningskampanjer

— Siden 2009 er det bygd over to mil ny sykkel- og gangvei i regionen. Særlig er det blitt bedre i Vågsbygd den siste tiden. El-sykler gjør at folk kan sykle til og fra jobb selv om de må opp kraftige bakker en av veiene. Og så merker vi en ekstra bevissthet rundt miljømessig ferdsel generelt, sier Jortveit.

Grønnere enn for ett år siden

Faktisk er den samlede persontransporten i Kristiansand mer klimavennlig nå enn for ett år siden - til tross for at befolkningen i regionen øker. Her er tallene som beviser det:

• Syklingen har altså økt med 19 prosent.

• El-bilbruken har gått opp til 2,06 prosent av totaltrafikken gjennom bommene.

• Biltrafikken har samlet gått ned 1,1 prosent (3,2 prosent ned i rushtiden)

• Busstrafikken har økt med 5,7 prosent eller 330.000 enkeltreiser.

— Det er vi stolte over, og vi jobber hele tiden med å skape ytterligere vekst, sier direktør i Agder Kollektivtrafikk Siv E. Wiken.

— Tallene bekrefter at rushtidsavgiften har virket, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Johan Mjaaland, som er fornøyd med resultatene.

Siv E. Wiken tror bussøkningen er like sammensatt som sykkeløkningen.

— Vi har flere avganger og vi har bygd ut sanntidsystemet. Det er flere park&ride-anlegg og vi har fått rushtidsavgiften. Samtidig er kundene mer tilfredse med kvaliteten vi leverer enn før, sier Wiken.

Bypakke

Bjørne Jortveit og flere andre i kommunen jobber nå med hvilke konkrete punkter som skal inn i bypakke-søknaden Kristiansand skal sende til regjeringen.

— Der vil vi legge inn fortsatt satsing på sykkel- og gangveier. Vi ble kåret til Norges nestbeste sykkelby, etter Lillestrøm. Målet må være å bli best, sier Jortveit.

Trondheim kom på syvendeplass - og har siden lansert ei sykkelpakke på 1,5 milliarder kroner.

Jortveit vil ikke nå anslå hva Kristiansand trenger av ressurser for å få den kraftige sykkelveksten til å fortsette.

Les også:

Les også: