— Det var et veldig godt møte, sa landsbruks- og matminister Sylvi Listhaug (frp) rett etter samtalene med de største aktørene i dagligvarehandelen i dag.

Hun sier hun skal få informasjon om hvor mye hver kjede har økt matvareprisene.

På spørsmål fra Aftenposten sa alle de tre store kjedene at de nå ønsker å være helt åpne til statsråden, og gi den informasjonen hun ønsker tilgang til. Alle benekter at de har økt prisene for å forbedre sine egne marginer.

- Kjedene peker på leverandører og næringsmiddelindustrien. Jeg har bedt kjedene om å få vite hvem dette gjelder, og de vil kalles inn til et møte på mitt kontor neste uke, sa Listhaug.

Hun mener det er grunnlag til å tro at vi betaler for mye for maten i norske dagligvarebutikker.

I dag møtte Rema, NorgesGruppen og Coop opp hos statsråden for å oppklare bakgrunnen for den overraskende høye prisveksten på matvarer i juli.

Størst økning siden 1982

Prisveksten på 3,2 prosent er ifølge Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning den sterkeste månedlige prisøkningen siden 1982. — Jeg tror flere må ta på seg skylden for dette, og derfor vil jeg fortsette å undersøke hvor marginene går, sa Listhaug til TV2 etter møtet.

Rema tok i møtet til orde for en utredning av av «konkurransen gjennom hele verdikjeden». De ønsker også at arbeidet med en informasjonsportal hvor forbrukerne kan sammenligne varer og pris, gjenopptas.

De tre konsernene som kontrollerer det meste av norsk dagligvarehandel, hadde i fjor et samlet overskudd før skatt på drøyt 5,2 milliarder kroner. Det tilsvarer 14 millioner kroner pr dag.

Rekordår

For Reitangruppen, med Rema 1000, var 2013 et rekordår, med et resultat før skatt på 2,6 milliarder kroner.

Les også:

Spesielt Rema 1000 gjorde det bra i fjor, med en omsetningsøkning på 7,9 prosent, og samlet sett var 2013-resultatet det beste for Reitangruppen noensinne. Rema 1000 har en estimert markedsandel på 23,2 prosent.

Også konkurrentene i Norgesgruppen hadde et bra fjorår. Landets desidert største dagligvareaktør har med over 1700 dagligvarebutikker en markedsandel på nær 40 prosent. De eier kjedene Ultra, Spar, Kiwi, Joker og Meny.

Fjorårets tall viser et overskudd før skatt på 2,4 milliarder kroner. Tallene gjelder hele konsernet, og inkluderer dermed også penger fra kioskene (Mix-kjeden), restauranter (blant annet Dolly Dimple's) og kafeer som Kaffebrenneriet.

Coop i Norge leverte et resultat før skatt på 222 millioner kroner i 2013, som omfatter alle samvirkelagene.

Skylder på hverandre

I forkant av møtet kranglet dagligvarekjedene om hvem som har skylden for prisøkningen. Ica, som for øvrig ikke hadde tid til å møte Sylvi Listhaug i dag, sier til Aftenposten at de mener det er «Rema 1000 som prisleder som styrer prisene».

Les også:

Rema fnyser av kritikken og sier deres egne tall «ikke gjenspeiler den prisveksten som Statistisk sentralbyrå melder for hele bransjen».

De mener derfor det «tyder på at det er andre kjeder som har hatt en høyere prisvekst enn Rema 1000.»

Les også: