KRISTIANSAND: — Det har vært kjent en stund at det er uenighet om sluttoppgjøret. Dette beror på en saklig uenighet, og da er rettsapparatet et verktøy for å klargjøre uenigheten, sier Arne Reidar Vadheim i NCC.

Han er prosjektleder for arbeidsfellesskapet NCC Constructions/Repstad Anlegg, som nå saksøker Vest-Agder fylkeskommune.

Årsaken er at selskapene ikke har klart å bli enige med fylkeskommunen, som er byggherre, og Statens vegvesen om sluttoppgjøret for den nye Vågsbygdveien i Kristiansand.

- Har fått det de skulle ha

Vest-Agder fylkeskommune mottok en stevning fredag, der fylkeskommunen saksøkes for 184,6 millioner kroner uten moms og pluss eventuelle forsinkelsesrenter.

— Den nye Vågsbygdveien har blitt en flott og tjenelig vei. Det er alltid litt trist når partene ikke klarer å bli enige på egen hånd. Vårt utgangspunkt er at entreprenøren skal ha fullt oppgjør for arbeidet som er utført. Det mener vi at de har fått i dette tilfellet, sier Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder fylkeskommune.

— Det var ikke ukjent for oss at det ville komme en stevning, etter gjentatte forhandlingsforsøk gjennom hele 2015, og jeg har holdt fylkesutvalget oppdatert på statusen på saken, forteller han.

Krangelen om betalingen for den nye Vågsbygdveien ender nå i retten. Vest-Agder fylkeskommune mottok en stevning fra arbeidsfellesskapet NCC/Repstad Anlegg fredag. Bildet er tatt i i Vågsbygd 2012, og viser anleggsarbeid ved inngangen til Vågsbygdporten. Foto: Tormod Flem Vegge

Ulik tolkning av kontrakter

Damman forklarer at uenigheten dreier seg om en hel rekke enkeltsaker, og tolkninger av de juridiske kontraktene knyttet til sakene.

— Jeg har ikke tall på mengden enkeltsaker. Det vil bli krevende for oss å sette oss inn i dokumentene, kommenterer fylkesordføreren, som tipper at en rettssak ikke vil være aktuell før tidligst i 2017. Arne Reidar Vadheim påpeker at det ikke er uvanlig at byggherrer og entreprenører er uenige om betalingen.

- En uenighet på 184 millioner kroner, det må jo være en ganske stor uenighet, Vadheim?

— Alt er jo relativt. Men det er jo mye penger, sier Vadheim.

Summen redusert

Arbeidet med den nye Vågsbygdveien startet i 2010, og veien ble offisielt åpnet 26. juni 2014. Restkravet fra entreprenøren var i etterkant av arbeidet på 199,3 millioner kroner, en sum som nå altså er forhandlet ned.

— Vi er opptatte av å forvalte det offentliges penger på rett måte. Hvis det innebærer at man må gå via rettsapparatet for å få ting på plass, så må man det, kommenterer Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien.

Vågsbygdveien4.jpg

Den opprinnelige kontrakten mellom partene var på 595,5 millioner kroner ekskludert moms. Budsjettrammen for den nye Vågsbygdveien var på 1,3 milliarder kroner.

— Kan ende med forlik

Advokat Thomas Kollerød, leder for juridisk avdeling i Maskinentreprenørenes forbund (MEF), sier at liknende saker ofte ender med forlik.

— I mange tilfeller ender slike saker som dette med forlik, fordi advokatene til partene ser at det er så mange uklarheter. Mitt generelle inntrykk er at mye løser seg før sakene kommer opp til domstolene, ved hjelp av eksempelvis rettsmekling, som retten ber partene deltar i, sier Kollerød.