KRISTIANSAND: — Jeg synes det er håpløst at vi ikke kan bli mer enige enn vi er i dag. Det er utrolig at to parter kan se så ulikt på ting, sier Mona Mortensen, administrerende direktør i Repstad Anlegg AS.

I januar i år skrev Fædrelandsvennen at Statens vegvesen og arbeidsfellesskapet NCC Constructions og Repstad Anlegg var uenige om sluttoppgjøret for den nye Vågsbygdveien, fylkesvei 456, i Kristiansand.

- Håper å unngå rettssak

Partene har per i dag ennå ikke kommet til enighet.

— Jeg håper vi slipper å gå til rettssak. Det må finnes en løsning på dette, fortsetter Mortensen.

- Hva er hovedproblemet?

— Det gjelder forståelsen av kontr

Mona Mortensen, administrerende direktør i Repstad Anlegg AS. Foto: Reidar Kollstad

akten, og hva som defineres som «endringer» og betalinger for endringer under byggingen av veien. Det var veldig mye tilleggsarbeid under prosjektet, på grunn av utfordringene med å etablere infrastruktur i de tettbygde områdene. Dette mener vi må defineres som «endringer».

— Har fått betalt

NCC - Repstad Anlegg hadde en kontrakt med byggherren, Vest-Agder fylkeskommune og Statens vegvesen på 595 millioner kroner ekskludert moms.

— Vi mener at vi som byggherre har betalt NCC - Repstad Anlegg den summen de skal ha. De har i tillegg til kontrakten fått godtgjort mange titalls millioner kroner ekstra, sier Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien.

— Men vi er foreløpig ikke i nærheten av enighet, understreker han.

Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien. Foto: Kjartan Bjelland

200 millioner kroner

I februar mottok Vest-Agder fylkeskommune en forliksklage fra arbeidsfellesskapet, der det kom fram at summen det er uenighet om er på rundt 200 millioner kroner.

— Vi har avgitt vårt svar på denne klagen, påpeker Berg-Thomassen.

1,3 milliarder kroner

Budsjettrammen for den nye Vågsbygdveien var 1,3 milliarder kroner. Veianlegget, som blant annet består av 3,2 kilometer med tunneler, ble formelt åpnet 26. juni 2014. Prosjektlederen påpeker at partene nå har forhandlet over lang tid.

— Vi har fått ryddet opp i en del uklarheter. Selv om det har vært en bevegelse på i overkant av 10 millioner kroner i forhandlingene, er det fortsatt uenighet om en sum på i underkant av 200 millioner kroner, forteller Berg-Thomassen.

— Hvor mye har dere fram til nå utbetalt til entreprenøren?

— Siden det løpende har pågått justeringer, har jeg ikke det eksakte tallet i hodet. Det viktigste for oss som byggherre er at entreprenøren skal ha rett oppgjør. Det mener vi at de har fått.

Kan bli rettssak

Mona Mortensen understreker at hun mener arbeidsfellesskapet ikke har fått betalt for det de skulle ha fått betalt for. Hun etterlyser flere forhandlingsmøter.

— Vi har ikke fått innbydelse til flere møter. Vi ønsker forhandlinger, sier Mortensen.

— Ender dette med rettssak?

— Hvis vi ikke vi setter oss ved forhandlingsbordet for å diskutere, er det helt uunngåelig med rettssak, poengterer Mortensen.

- Konfliktnivået må reduseres

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) sier konfliktnivået mellom Statens vegvesen som byggherre og entreprenører må reduseres.

OskarToreÅsenHODE.jpg

— Konfliktnivået når det gjelder oppgjør etter veiprosjekter er generelt for høyt. Det er satt fokus på konfliktnivået både fra vår og fra veivesenets side, sierOskar Tore Åsen, regionsjef for MEF i Agder og Sør-Rogaland.

— Det er ikke så mange slike konflikter i Agder, men det er noen, påpeker han.

Flere årsaker

- Hva kan man konkret gjøre for å redusere konfliktnivået?

— Årsaken til at det oppstår konflikt om betaling etter et veiprosjekt, er at arbeidsgrunnlaget for prosjektet er for dårlig beskrevet, og at det oppstår endringer i beskrivelsen. En annen årsak kan være at entreprenøren er for sen med å varsle byggherren om endringer som oppstår underveis.

— Det er viktig at begge parter har en lik forståelse av kontrakten. Veivesenet må følge normale retningslinjer når kontrakten utformes, og entreprenør må sette seg inn i Statens vegvesens tankegang, sier Åsen.