Pilotene har tatt ut 70 av sine medlemmer i konflikt i utgangspunktet, men har signalisert en opptrapping utover i neste uke.

Dette råder Norwegian deg til å gjøre

— Vårt mål er å gjennomføre flyprogrammet som normalt på lørdag og søndag, så vi ber passasjerene forholde seg som normalt. Flygningene til USA og Thailand vil også gå som normalt. Vi informerer passasjerene gjennom sosiale medier og Norwegians hjemmeside, opplyser informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Den som får sin reise endret som følge av konflikten, kan imidlertid rette en rekke krav mot selskapet. Adm. dir. Rolf Forsdahl i Norsk Reiselivsforum sier til Aftenposten at reisende ikke står uten rettigheter selv om det er streik.

Dette har du krav på av hjelp

Før du skal reise: - Her kan folk kreve pengene tilbake eller at de får flyttet reisen sin til en annen dag, og dette skal selvsagt være kostnadsfritt for den reisende. Flyselskapene pleier å være romslige i slike situasjoner.

Hvis du blir rammet mens du er på reise: - Her har du krav på at flyselskapet skaffer deg hotell og mat mens du venter på at de ordner deg transport hjem. Dette gjelder imidlertid ikke ubegrenset, du må som regel ha møtt opp på flyplassen og være klar til å reise hvis denne retten skal gjelde. Hvis flyselskapet varsler deg mange dager i forveien, vil en slik rettighet bortfalle.

Forsdahl sier at disse rettighetene gjelder, uansett årsak, og viser bl.a. til erfaringene da europeisk luftrom ble stengt på grunn av askeskyen i 2010. — Alle andre krav, som økonomisk kompensasjon for forsinkelse som følge av EUs standardreglement, bortfaller imidlertid, sier Forsdahl.

Glem reiseforsikringen

Det er ikke mye hjelp å hente på reiseforsikringen dersom man blir rammet av en Norwegian-streik:

— Reiseforsikringen dekker ikke streik, arbeidskonflikter eller lockout, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Dette gjelder både innenlands og utelandsflyvninger.

— Reiseforsikringen dekker først og fremst sykdom, død, ulykker, ran og tap av bagasje på reise. Andre hendelser, for eksempel streik, arbeidskonflikter, lockout kunne selvsagt vært dekket opp i en reiseforsikring, men da ville forsikringen vært langt dyrere enn det markedet er villig til å betale, sier hun.

— Når en forbruker har kjøpt og betalt for en tjeneste fra flyselskapet, som ikke blir levert på grunn av streik, bør selskapet finne en løsning for sine passasjerer, sier Vennesland.