Bergens Tidende skrev søndag om Wenche Fyllingen, som ble lurt til å betale 29.000 kroner i Tyrkia for diamantøreringer som viste seg å være verdt en fjerdedel av kjøpesummen.

Hun dro tilbake til D Jewels i Antalya og klaget. Det endte med at hun fikk refundert 7400 kroner.

— Det var utrolig stygt gjort. Det var en fantastisk tur, og så ødelegger de det med å svindle oss, sier hun.

Svarer på kritikken

Nå svarer den tyske turoperatøren Reise Service Deutschland (RSD), som har satset tungt på Norge det siste året, på kritikken, skriver Bergens Tidende.

Prosjektsjef Sandra Pöpping på utenlandsavdelingen til RSD sier at de har mottatt en klage fra Fyllingen, men at de ikke rakk å svare før hun tok saken i egne hender.

Ifølge pakkereiseloven skal arrangøren i tilfeller der de er fritatt fra erstatningsansvar, likevel hurtigst mulig yte kunden nødvendig bistand.

— Det tok litt tid å oversette meldingen, men hun fikk en bekreftelse på at den var mottatt. Vi hadde hjulpet henne i løpet av to-tre uker, sier Pöpping.

- Hvordan hjulpet henne, da?

— Normalt får du omgjort kjøpet, sier RSD-sjefen.

Det stemmer ikke overens med hva norske forbrukermyndigheter har uttalt til BT.

— Du har ingen angrerett i Tyrkia. Det er ikke noe håp for de som blir lurt. Det faller ikke under norsk lovgivning, sier regiondirektør Pia Kleppe Morken i Forbrukerrådet.

Enormt kjøpepress

RSDs ukesturer koster snaue 1500 kroner med fly. De reisende forteller om et enormt kjøpepress der de blir busset mellom gullsmeder og teppeforhandlere, og guider som lokker med høsttilbud og store rabatter.

Innenfor dørene blir turistene servert alkohol, og etter hvert isolert på hver sitt salgskontor.

Problemet er at mange nordmenn ikke kjenner den tyrkiske mentaliteten

Sandra Pöpping i RSD

— Disse bussturene er en del av turen. Turistene kan bli utenfor hvis de vil. Mange velger å gjøre det, sier Pöpping.

Hun mener at årsaken til de mange historiene om nordmenn som har betalt overpris, er uvitenhet.— Problemet er at mange nordmenn ikke kjenner den tyrkiske mentaliteten. I Tyrkia starter de på en høy pris. Du er nødt til å prute. Jeg har bodd der selv, og jobbet i matvarebransjen, sier Pöpping.

Et søk på tyske nettsider viser at de heller ikke er ukjent med problemstillingen - se hva tidsskriftet KTipp skriver.

Wenche Fyllingen sier at hun kranglet på prisen.

— Det kan jeg love deg. De begynte på 50.000 kroner. Vi prutet og til slutt hentet de sjefen som sa «you are a hard woman», sier hun.

Fyllingen tror ikke på at turoperatøren hadde tenkt å hjelpe henne.

— Det er renspikket løgn. Jeg har ikke fått noen hjelp. Jeg sa fra om at jeg skulle tilbake til Kemer i juli. Jeg var spent på om guiden ville møte meg, men jeg hørte ingenting. Jeg har også kontaktet dem flere ganger siden, men ikke fått svar, sier hun.

Fem klagesaker

Sandra Pöpping hevder at guidene ikke tjener noe ekstra hvis det blir salg i butikkene, og understreker at de ikke eier D Jewels eller teppeforretningen som turistene blir busset til.

- Turene er svært billige. Hvordan tjener dere penger da?

— Nøkkelordet er massemarkedet. Dessuten er det billig i Tyrkia. Og det er på vinteren, flyene går uansett, sier prosjektlederen.

Direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa sier at de har fem saker gående mot RSD. De har allerede sendt over en av dem til sin søsterorganisasjon i Tyskland.

— Det er vi svært overrasket over å høre. Det visste vi ingenting om. Vi har ikke hørt noe fra dem, sier Pöpping.

RSD startet sin kampanje i Norge i september i fjor. Selskapet oppgir at de har rundt 250.000 passasjerer hvert år, og at Norge står for under 10 prosent av dette.

— Norge er et lite land. Vi er i Norge for å bli, men vi vil trolig ikke vokse der, sier Sandra Pöpping.

- Vil dere endre noe på opplegget etter kritikken?

— Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre. Vi vil nå lære opp guidene slik at de kan advare turistene. Men all informasjon står allerede i annonsene og brosjyrene, sier Pöpping.

BT har sjekket på nettsiden til RSD og promovideoer de har laget om Tyrkia. Vi finner ingenting om fabrikkturene der.

«Ingen kommentar»

BT har også prøvd å kontakte D Jewels. De skryter at de yter «... veldig spesiell service til alle kunder: Ærlighet, nøyaktighet, gjestmildhet, riktig pris og fremfor alt kundetilfredshet», og lover «store rabatter på dameringer».

Til slutt fikk vi svar fra en mann som oppgir at han heter Osmar og jobber på kundeservice. Han bekrefter at de har betalt tilbake 7400 kroner til Wenche Fyllingen. Mer vil han ikke ut med.

— Jeg kjenner saken, ja. Men hvorfor skal vi si noe til deg om dette? spør Osmar.

- Jeg er journalist i en norsk avis, og vi vil skrive om saken. Du trenger ikke å si noe, men vi vil gjerne høre deres versjon?

— Ok. I så fall har vi ingen kommentar.