— Alle skal få vite om disse turene. Det er ren svindel. Jeg blir tatt for å være tett i pappen, men jeg føler at noen må stoppe dem, sier Wenche Fyllingen til BT.

Hun sitter i stuen i Fyllingsdalen med en bunke papirer og diamantøredobber som skulle være verdt 29.000 kroner.

Den storslåtte gaven til datteren utviklet seg til et lite mareritt. Etter at Fyllingen så medieoppslag om nordmenn som har betalt altfor mye for tepper og smykker i Tyrkia, fikk hun en takst.

22.000 i overpris

Den viste at øredobbene kjøpt hos D Jewels i Tyrkia under en billigtur med Reise Service Deutschland (RSD), er verdt 7400 kroner.

Hun har altså betalt 22.000 kroner overpris på det fabrikken ifølge Fyllingen beskrev som et høstkupp.

— Det var utrolig stygt gjort. Det var en fantastisk tur, og så ødelegger de det med å svindle oss, sier hun.

Store mørketall

Stig Erling Sundin i Bergen Gullsmedlaugs Takstnevnd utførte taksten, som blant annet er retningsgivende for forsikringsselskapene.

Han sier de har fått flere liknende henvendelser den siste tiden. Senest fredag hadde han besøk i butikken, og den reelle verdien lå 18.000 kroner under kjøpesummen.

— Hvis jeg hadde hatt tid, skulle jeg gjerne vært med på en tur selv, bare for å se galskapen, sier Sundin.

Bare i Bergen har seks kunder gjennomført takst etter billigturer i utlandet. I et tilfelle hadde en kunde betalte 133.000 kroner for en vare som var verdt 45.000 kroner.

— Her kan det være store mørketall, sier regiondirektør Pia Kleppe Morken i Forbrukerrådet. De har fått 79 klager bare på norske Club Royal siden oppstarten i 2009. — Det kan være at dette er et økende problem. Det er flere som tilbyr slike forretningsmodeller, sier Kleppe Morken.

Kjøpepress

Wenche Fyllingen bet på under en tur regissert av Reise Service Deutschland (RSD), som nå annonserer heftig i magasiner her til lands.

RSDs ukesturer koster 1500 kroner med fly. De reisende beskriver et enormt kjøpepress der de blir busset mellom gullsmeder og teppeforhandlere.

Guiden skal ha snakket varmt om høsttilbud og store prosenter før turistene ble skysset inn på en fabrikk for å se på smykker.

Innenfor dørene ble de traktert med alkohol, og etter hvert isolert på ulike salgskontor.

Advarer mot tre selskaper

Nå advarer norske myndigheter mot RSD og flere andre aktører etter en eksplosjon i antall klager de siste månedene. Forbruker Europa har flere saker knyttet til RSD.

— Vi har gått videre med en sak om smykkepris med for høy pris. Der har jeg ikke fått svar fra Tyskland ennå. I tillegg har vi fått to henvendelser som vi vurderer å gå videre med. Vi har også fått to henvendelser om at valgfrie tilleggskostnader på turen ble obligatoriske, sier direktør Ragnar Wiik.

— Ifølge pakkereiseloven skal arrangøren i tilfeller der de er fritatt fra erstatningsansvar, likevel hurtigst mulig yte kunden nødvendig bistand, sier Wiik som også mener at forbrukerne kan ha rett til refusjon fra kredittkortselskapet i enkelte tilfeller.

- Hvilke råd vil du gi til de som drar til Tyrkia?

— Jeg tenker at de bør være forberedt på å bli utsatt for aggressiv markedsføring, og jeg tenker også at det kan være smart å holde sammen. Jeg har for eksempel en sak hvor en eldre dame ble presset til å inngå en avtaleog ble nektet bistand fradatteren.

Brukte 730.000 kr

TV 2 Hjelper Deg fortalte nylig om en annen kvinne som brukte 730.000 kroner under en liknende tur med Club Royal.

— Hvem gjør noe sånt? Jeg blir helt matt. La være å kjøpe, eller prut i hvert fall. Det er veldig sjelden du gjør et kupp på et turiststed, sier Kleppe Morken i Forbrukerrådet.

Club Royal avviser overfor TV 2 at de samarbeider med gullforretningen i Tyrkia, og de kan ikke love å «løse en eventuell sak slik som kunden ønsker den løst».

Tyrkia-reiser har pekt seg ut som et spesielt problem, ifølge flere kilder.

— Du har ingen angrerett i Tyrkia. Det er ikke noe håp for de som blir lurt. Det faller ikke under norsk lovgivning, sier Pia Kleppe Morken.

Fikk penger tilbake

Men Wenche Fyllingen lot seg ikke stoppe. Etter klager til turoperatøren og fabrikken i Tyrkia, dro hun like godt tilbake til Antalya.

— Jeg ville heve kjøpet. Jeg hadde varslet reiseselskapet, og jeg følte at de visste i Tyrkia at jeg kom. Han som møtte meg, ble mer og mer rød i ansiktet. Han hentet etter hvert en kvinnelig ansatt som presenterte seg som sjef. Det var sikkert for å berolige meg. Hun sa at jeg hadde vakre øyne og så videre, sier Fyllingen.

— Vi hadde møte i flere timer. De ville ikke innrømme at de hadde svindlet meg, men de sa etter hvert at øredobbene kanskje var verdt bare 20.000 kroner. Så tilbød de 16.000 kroner, men trakk det tilbake, sier han.

Det endte med at hun ble lovet 7406 kroner - cirka 25 prosent av kjøpesummen. Pengene kom på konto mandag denne uken.

Flere kilder sier at dette er nærmest umulig å få refundert pengene etter tilsvarende kjøp, og at dette tilfellet er svært uvanlig.

— Jeg snakket med en gullsmed i Kemer som sa at han ville få sjokk hvis jeg fikk noe tilbake. Han sa at jeg i så fall var den eneste, sier Fyllingen.

Fikk advokatliste fra ambassaden

Hun har koblet også inn den norske ambassaden i Tyrkia, som har bistått med listen over advokater i Tyrkia.

— Det er opp til hver enkelt å velge hvordan de tar saker av denne typen videre. Ambassaden har ingen tyrkisk jurist ansatt og kan derfor ikke gi juridisk rådgivning i Tyrkia, sier Emil André Andersen, saksbehandler for konsulære saker.

— Ambassaden får heldigvis ikke mange henvendelser i saker av denne typen. Ambassadens råd til personer, som ringer oss for å rådføre seg før de handler, er at de bør innhente nødvendig informasjon fra eksperter som ikke er part i transaksjonen, sier Andersen til BT.

«Veldig spesiell service»

BT har kontaktet D Jewels. Til slutt fikk vi svar fra en mann som oppgir at han heter Osmar og jobber på kundeservice.

Han bekrefter at de har betalt tilbake 7400 norske kroner. Mer vil han ikke ut med.

— Jeg kjenner saken, ja. Men hvorfor skal vi si noe til deg om dette? spør Osmar.

- Jeg er journalist i en norsk avis, og vi vil skrive om saken. Du trenger ikke å si noe, men vi vil gjerne høre deres versjon?

— Ok. I så fall har vi ingen kommentar.

BT har også kontaktet reiseselskapet RSD. De har ikke besvart henvendelsen.