Direktoratet utga i 2010 rapporten Klimakur, som regnet på effekten og kostnaden av en lang rekke klimatiltak Regjeringen kan gjennomføre for å nå målene om å kutte norske klimagassutslipp. Dette er den mest omfattende utredningen som er gjort på prisen på norske klimaambisjoner.

Rapporten konkluderer med at utslippskutt ved hjelp av elbiler vil koste 1100 kroner pr. tonn CO2 i 2020, og at prisen faller til 550 kroner pr. tonn i 2030. Denne prisen sier noe om hva tiltaket koster det norske samfunnet, men ingen ting om hvem som betaler regningen.

Samfunnsmessig gevinst

For å komme frem til summen, har direktoratet blant annet regnet med faktorer som samfunnsmessig gevinst i form av redusert drivstofforbruk, støy og luftforurensning, kostnader ved å bygge ut infrastruktur som ladestasjoner, og kostnader knyttet til at elbiler har kortere rekkevidde.

Rapporten konkluderte med at Norge må gjennomføre alle tiltak som koster under 1500 kroner pr. tonn redusert CO2 for å nå klimamålene.

— Vi mener elbiler er et godt klimatiltak for Norge, sier seksjonsleder Siri Sorteberg i Miljødirektoratet.

LES OGSÅ:

Kraftige incentiver

Hun sier regnestykkene til Toyota sier noe om hvordan staten bruker pengene på for å få ned utslippene, men at de sier lite om hva slags kostnader eller besparelser tiltakene har for Norge.

— Det blir ikke mer eller mindre penger i Norge om staten tar inn avgifter, men det er med på å styre folks adferd. Når det gjelder elbiler, dreier det seg om å få på plass en helt ny teknologi som er nødvendig for å få ned utslippene. Og man må ofte bruke kraftige incentiver for å få på plass ny teknologi, sier Sorteberg.